Nästa artikel
Här testas digital fartspärr – så tycker förarna
Nyheter

Här testas digital fartspärr – så tycker förarna

Publicerad 4 december 2024 (uppdaterad 5 december 2024)
Det blir omöjligt att köra för fort med en digital hastighetsspärr. Nu har tekniken testats i Enköping.

Ett försök med att införa en hastighetsspärr i ett särskilt område har gjorts i Enköping – och resultatet är positivt. Åtminstone enligt VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).

Tekniken som kallas geofencing kan användas på många olika sätt, till exempel se till att laddhybrider som körs in i särskilda miljözoner går på el. Men den kan också användas för att ”låsa” hastigheten i bilar vilket gör det omöjligt att köra för fort.

Den här tekniken har testats under året i Enköping. Det är främst bussar och lastbilar som testat den digitala hastighetsbegränsningen.

– Vi tror att olika hastighetsbegränsande tekniker kan ha stor potential att minska förlusterna av liv och hälsa, säger Christian Howard, trafiksäkerhetsforskare och projektledare på VTI.

Christian Howard som är trafiksäkerhetsforskare på VTI säger att tekniker som begränsar hastigheten automatiskt kan ha stor potential att minska antalet dödsolyckor i trafiken.

En stor del av förarna var positiva till fartspärren, men i vissa fall visades fel hastigetsgräns. Det är också något som kan drabba vanliga bilar med det nya ISA-systemet – det kan i vissa fall varna i onödan om bilen har fått fel information om aktuell hastighetsgräns.

– Jag är fortfarande optimist, men vi måste också vara realistiska och inse att den teknik som finns i dag har begränsningar. Det måste vi arbeta vidare med. Men att tekniska system som hjälper förare att hålla hastigheten är en del av framtiden, det tror jag definitivt, säger Christian Howard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (32)

  • 6 december 2024 Om detta är det enda sätter…
  • 5 december 2024 Masterplanner skrev: Precis…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.