Så kallad geofencing kan komma att ersätta både farthinder och fartkameror i framtiden. Tekniken bygger på GPS, där uppkopplade fordon spärras från att köra fortare än angiven hastighet inom vissa geografiska områden. Nu ska tekniken testas i verkligheten på utvalda sträckor i Norrland.
Det är Trafikverket som står bakom pilotprojektet, tillsammans med skogsbolaget SCA. Ett 40-tal timmerlastbilar från ett antal åkerier ska utrustas med tekniken som gör det möjligt att kontrollera deras hastighet digitalt och automatiskt.
Tekniken kommer att testas på fyra korta vägsträckor i Jämtland och Västernorrland.
– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Geofencing kan potentiellt innebära stora besparingar för staten, som då slipper lägga pengar på att bygga fysiska farthinder eller sätta upp fartkameror. Tekniken fungerar dock bara för moderna, uppkopplade fordon.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.