Redan i år var planen att de bilar som Stockholms stad äger skulle styras med så kallad geofencing, eller geostaket. Det innebär till exempel att bilarna inte kan köras snabbare än hastighetsgränsen.
Så blev det inte, av tekniska och juridiska skäl. Tekniken är dock inte ny utan används redan i dag av till exempel BMW – men inte för att bilisterna ska hålla hastigheten, utan för att laddhybriderna ska växla över till eldrift i stadstrafik.
Planen nu är att testa tekniken på olika ställen runt om i Stockholm. Det kan till exempel handla om att sänka hastigheten till 20 km/tim istället för 30 utanför en skola om det är många barn ute och går. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill på sikt att alla bilar och lastbilar får den här tekniken.
– Det skulle göra att vi skulle kunna utforma staden på ett helt annat sätt. Staden skulle bli renare, mer för stockholmarna, säger han i en intervju med lokaltidningen Mitt i.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.