Nästa artikel
Blir lagligt att köra mot rött?
Nyheter

Blir lagligt att köra mot rött?

Publicerad 18 februari 2013 (uppdaterad 19 februari 2013)
Nebraskas senator har lagt fram ett förslag som gör gällande att motorcyklister kan köra mot rött om de får vänta för länge.

Har du någonsin sett en motorcyklist som har tvingats vänta framför ett ilsket rött lysande trafikljus orimligt lång tid? Om man får tro Nebraskas, USA, senator Paul Schumacher så är detta något som händer oftare än vad vi vanliga icke-motorcyklister kanske tror.

Schumacher har därför lagt fram ett lagförslag som skulle innebära att motorcyklister får köra mot rött om de har väntat i minst två minuter. Självfallet under förutsättning att det inte finns några andra fordon i närheten, ska kanske tilläggas.

Förlaget har inte helt oväntat visat sig vara kontroversiellt, med starka röster både för och emot.

De som söder förslaget menar att många trafikljus styrs av sensorer, som ofta inte märker av motorcyklar eftersom dessa är både mindre och lättare än bilar och lastbilar. På grund av detta får motorcyklister ofta vänta i fem minuter eller ännu längre helt i onödan, ibland i obekvämt väder som regn, kyla eller vind.

Nebraska Sheriff’s Association ställer sig dock starkt emot förslaget, eftersom det inte finns något sätt att kontrollera så att motorcyklisten verkligen har väntat i två minuter. Lagen skulle således lätt kunna missbrukas och leda till trafikfarliga situationer.

Diskutera: Hur ser du på att låta motorcyklister köra mot rött?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-18 16:18
KaptenOberkommando

Men vad är det som händer med folk nu för tiden? Det ena galna förslaget efter det andra. Får väl modernisera sensorerna då.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-18 16:47
VW Polo 2012

Ja, jag håller med KaptenOberkommanda, Är dom inte kloka! Räcker det inte med att man INTE behöver blinka vänster i en rondell vid vänstersväng. Däremot ska man blinka när man åker rakt fram i en rondell. Samt att man för köra om till höger vid flerfilskörning, om hastighetsbegränsningen är 70km eller lägre. Vad är det för dårar som sätter lagarna egentligen?! Snart blir det väll lag på att man ska ligga i mitten också när det är trefiligt.

Anmäl

#3 • Uppdaterat: 2013-02-18 22:13
Roger Skagerström

VW Polo... Det här med rondellkörning. Vägen man åker på är en egen väg - Det är ingen jävla korsning ;) Du KAN inte svänga vänster i en rondell. Gör du det så hamnar du i planteringen i mitten, och då måste kommun åka ut och plantera om tagetesen och violerna. Jäkla jobbigt. Stör mig grovt på folk som åker omkring och blinkar vänster i rondeller. Speciellt om det är en "tät" trafikmiljö med mycket att hålla koll på. Blinka höger när ni ska ut - annars ge fan i att blinka :P Enda gången det är användbart med vänsterblink i en rondell, är om den är så pass liten, att det är avgörande om en bil som närmar sig från andra hållet, kan åka in eller inte. Blinkar man vänster då så vet personen i fråga att den måste stanna. Annars måste man troligen stanna bara för att vänta o se var bilen tar vägen. Skulle ifs kunna blinka höger direkt innan man åker in i rondellen (om det är en rondell med bara tre utfarter, och det inte är någon annan utfart mellan de mötande bilarna).

Annars ska man bara blinka vid filbyte eller UTFART. Inte en jävla människa i hela världen har nytta av att nån åker runt i nån stor rondell och blinkar vänster. Har rondellen fler utfarter än 4, och någon eventuellt skulle dyka upp utan att ha sett var denna vänsterblinkande pellejöns åkte in i rondellen, så är det av absolut NOLL nytta ändå eftersom man inte vet var han ska ändå. Det enda man vet är att han inte ska ut vid den utfart som han kommer passera. VILKET MAN HADE FATTAT ÄNDÅ eftersom han inte blinkade HÖGER.

Oh nu blev jag arg. Men seriöst - det blir bara en extra grej i trafikmiljön som stjäl uppmärksamhet. Blinka är bra. Men man ska inte okynnesblinka. Ibland får jag känslan av att vissa önskade att det fanns en rakt-framblinkers med.

Nåväl. Det är mer rödljusen. Låter som en klok lag. Borde gälla för alla. Finns vissa ljus som verkar krångla mer än andra. Tex ljusen utanför järnvägsstation i Linköping. Kommer man från Saab-hållet (nosen mot skylt E4 Helsingborg) kan man ibland bli stående både 3 och 4 "varv" i ljussslingan innan den fattar att det är bilar där. Nu är det kanske en dålig väg för den här lagen eftersom det är så mycket trafik, men det lär finnas tillfällen då det varit glest och det ändå ballt ur. Samt att det säkert finns fler krånglande ljus i världen på ställen som är mindre trafikerade.

Lite som det här att det på vissa ställen är tillåtet att svänga höger i korsningar trots rödljus, så länge vanlig väjningsplikt följs dvs. Också vettigt.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-19 07:04
VW Polo 2012

Hej Roger Skagerström, Du skriver ( Det är ingen jävla korsning ;) Du KAN inte svänga vänster i en rondell. Gör du det så hamnar du i planteringen i mitten)
Ok, Det förklarar att min bil är så smutsig under när jag har svängt vänster.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-19 14:49
JOCA_1

Bara för att det retar just dig, Roger, så fortsätter jag att blinka vänster i en cirkulationsplats - om man nu ska märka ord så heter det faktiskt så. Eftersom alla just vet att man inte kommer att svänga tvärt vänster och köra mot trafiken i cirkulationen, är det ändå rätt tydligt vad man kommer att göra. Naturligtvis gäller det ju att man inte blinkar vänster för mycket, utan växlar till högerblink strax innan det är dags att åka ur cirkulationen.
Att avisera sin avsikt är aldrig fel. Däremot är det fel att vara otydlig och låta andra trafikanter vänta eftersom man vägrar att använda blinkers. Du får bli så arg som du vill - det är helt enkelt inte fel att vara tydlig! Vad du fattar och inte fattar, det är inget som jag kan rå för.

När det sen gäller rödljuset, för att hålla mig till topic, är det ganska så dumt att tillåta vissa trafikslag att bryta mot en generell regel. Det var samma sak i Sverige när cyklister skulle få svänga höger vid rött. Heldumt, eftersom man då inte kan lita på att rödljuset gäller alla.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-19 18:54
Hn

Den som svänger vänster -i- en rondell är väl redan ute ock cyklar? För att hamna där har man väl redan girat lite för mycket i cirkulationsplatsen, eller inte alls på väg in.

Vad det gäller rödljuset så kommer Guiness rekordbok snart få tips om världens snabbaste klocka.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-19 23:50
Roger Skagerström

Om du blinkar höger så ska du svänga ut ur rondellen. Blinkar du inte så ska du inte svänga. Det kan inte bli mer tydligt än så.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-20 04:10
Roy J

JOCA_1, vi vet nog allihop vid det här laget att det heter cirkulationsplats, men det är bra mycket kortare och behändigare att skriva rondell.

Jag håller helt med Roger i det han skriver om rondellkörning!
Att det ska vara så förbannat svårt för somliga, som VW Polo 2012, att släppa det gamla! Glöm det som varit - det gäller inte längre. Dessutom är det bra många som inte gjorde rätt enligt det gamla systemet heller.

I synnerhet om det är en flerfilig väg (ja, det heter körfält), så kan de som kommer bakom ha en viss nytta av att jag använder blinkers INNAN jag kör in i rondellen.
Många slår dock på vänsterbilnk mitt i rondellen. Till vilken nytta är svårt att förstå, i synnerhet som de sällan slår av blinkersen och än mindre växlar till det rätta högerblnkandet innan de kör ut.

Om alla verkligen använde blinkers som man ska i rondeller, så behövde det aldrig bli någon tvekan om vart var och en ska ta vägen.
När man precis passerar avfarten innan den man själv ska ut på, så slår man på högerblink. Alltid!
Det är förbannat ointressant för den som står och ska in i en rondell om den där bilen som dyker upp ska fortsätta sin färd i sin ursprungliga riktning ("rakt fram") eller om den avviker åt vänster - det är ju sällan något som går att se. Det enda väsentliga är att veta om bilen i rondellen ska köra ut, högerblink, eller fortsätta i rondellen, ingen blink alls.

Det här ska man kunna lita på!
Men så länge halsstarriga bakåtsträvare med oförmåga att tänka om, hur enkelt det än är, så blir allt en enda röra.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-20 04:20
Roy J

Artikeln handlar om tillåten rödljuskörning - och om det tycker jag inte alls!

Jag har alltid varit och kommer alltid att vara skeptisk till undantagsregler.
Ett par som jag känner hävdade bestämt att undantaget att få köra om på höger sida gällde vid farter ÖVER 70, vilket naturligtvis är totalt fel.
Jag har en känsla av att många bara noterar att det är en ny regel utan att reflektera det minsta över varför. Alltså ska regler hållas så enkla som möjligt.

Man skulle möjligen kunna tänka sig att låta cyklister och mopedister få svänga höger vid rödljus och stoppskyltar under förutsättning att där finns gott om plats. Orsakar vederbörande en olycka så ska det straffas extra hårt.
Bäst vore väl en lite extra skylt för de fordonen vid just de lämpliga korsningarna.

Att få köra rakt fram eller svänga vänster mot rött ljus kan aldrig någonsin vara en bra lösning!
Om det är rött länge, så bygg då om trafikljusen! Ofta handlar det om en enkel justering som ansvariga inte uppmärksammat.

#a • Uppdaterat: 2013-02-20 07:05
VW Polo 2012

Hej Roy J och Roger Skagerström. Ni får tycka vad ni vill. Men måste ni svära så mycket! Klart billigt, och blir mindre trovärt i mina öron.

mvh / VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.