Mazda 3 får en facelift inför produktionsåret 2017. Både utsidan och insidan förändras, bland annat kommer ett nytt motoralternativ.
Nästa version av Mazda 3 går nu att beställa i Japan, svenska kunder får vänta till oktober eller november innan den dyker upp i bilhallarna.
Bland nyheterna syns en ny grill och nya strålkastare och på insidan är instrumentpanelen är utbytt och elektronisk handbroms installerats. Viktigare är kanske det nya motoralternativet; en dieselmotor på 1,5 liter och 105 hästkrafter som ger ett vridmoment på 270 Nm redan vid 1 600 varv. Den gamla 2,2-liters dieselmotorn får samtidigt en överhalning som ska ge snabbare gasrespons och bättre ljud i maskinen.
Styrningen i Mazda 3 ska också ha förbättrats med Mazdas nya "G-vector Control" som ska göra kurvtagningen mer följsam. Autobromsen har också förbättrats och ska nu kunna undvika kollisioner i upp till 80 kilometer i timmen och aktiveras även när bilen backas i upp till 8 kilometer i timmen.
Andra säkerhetssystem som nu kommer med Mazda 3 är filhållningsassistent och varningssystem för korsande trafik. Dessutom kommer rattvärme och heads-up display med automatisk skyltavläsning.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Bland nyheterna syns en ny grill och nya strålkastare och på insidan är instrumentpanelen är utbytt och elektronisk handbroms installerats. Viktigare är kanske det nya motoralternativet; en dieselmotor på 1,5 liter och 105 hästkrafter som ger ett vridmoment på 270 Nm redan vid 1 600 varv. Den gamla 2,2-liters dieselmotorn får samtidigt en överhalning som ska ge snabbare gasrespons och bättre ljud i maskinen.
Styrningen i Mazda 3 ska också ha förbättrats med Mazdas nya "G-vector Control" som ska göra kurvtagningen mer följsam. Autobromsen har också förbättrats och ska nu kunna undvika kollisioner i upp till 80 kilometer i timmen och aktiveras även när bilen backas i upp till 8 kilometer i timmen.
Andra säkerhetssystem som nu kommer med Mazda 3 är filhållningsassistent och varningssystem för korsande trafik. Dessutom kommer rattvärme och heads-up display med automatisk skyltavläsning.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att det blir bättre "lud" i bilen.
HUD på separat glasbit ovanpå panelen är störande, fungerar endast om det visas i vindrutan.
Snygg att se på, och Mazda har ju ofta en "ärlig" bränsleförbrukning på sina modeller. Saknar dock miljö-orienterade modeller bland Mazdas modellprogram.
Snygg, framförallt sedanen
Bra med nya dieselmotorn men viktigaste frågan är om den går att köpa med automat.
Men varför diesel på en sådan här liten bil? Hellre bensin motor i kombination med en bra automatlåda. Gärna att instegsmodellen är utrustad med detta så att priset inte springer iväg. Ser väldigt tuff ut tycker jag, man får lite habegär när man ser den.
Inte tutal om att det är en snygg bil. Jag provsatt dock baksätet på den, och där ligger nog dess akilleshäl. Ingen bil som man åker iväg 4 st på semester i Europa.
Precis som Hackenbush är jag också mycket mot dåligt lud i maskiner. Det är ett ofug om något :-)
Herregud, Google translate i ett nötskal, lat journalist.
Snygg som blivit lite snyggare.
Hejdlöst mycket bättre än nya Civic.
I dagsläget känns Mazda som den överlägset mest attraktiva japanska biltillverkaren.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.