Vet du hur tungt släp du får dra? Frågorna skingras ganska snart bara du får registreringsbeviset för bilen och släpet i handen. De finns en äldre och en lite nyare variant av registreringsbeviset men vad du behöver känna till är i huvudsak tre saker:
1. Högsta vikt bromsat släp.
2. Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp.
3. Högsta totalvikt på släpet för B-körkort.
Till att börja med bör du känna till bilens tjänstevikt och totalvikt. Därefter kan du beräkna den högsta tillåtna släpvagnsvikten för just din bil. Det gör du genom att leta upp ”Högsta vikt bromsat släp” i bilens registreringsbevis. Det avser släpvagnens tjänstevikt plus lastens vikt. Viktigt här är att det kan innebära att din bil inte får dra så mycket som släpvagnens registreringsbevis säger.
Bruttovikt är bilen eller släpvagnens aktuella vikt med last. Bil och släp får inte väga mer än vad som anges här. Även detta anges i bilens registreringsbevis. Här gäller det att du kollat vad som står i släpets registreringsbevis.
Har du endast B-körkort så får du inte dra tyngre än vad som står här med undantag för att uppgiften i punkt ett säger något annat. Det vill säga om din bil tillåter en högre/lägre total släpvagnsvikt.
Transportstyrelsen erbjuder släpvagnskalkylatorn som e-tjänt på sin hemsida, den är ett praktiskhjälmedel för att reda ut hur tungt just din bil och du som förare får dra.
Här är nybilarna som får dra mest
Vi Bilägare har tillsammans med nybilsdatabasen Facit sammanställt vilka nya bilarna som säljs i Sverige idag som får dra mest. I toppen hittar vi bjässar som Toyota Landcruiser, Range Rover och Mercedes G-klass. Land Rover har lyckats klämma in hela fyra olika modeller som får dra släp med en vikt på 3500 kilo.
1. Land Rover Range-Rover, 3.0 TDV6 HSE, 3500 kg
2. Mercedes-Benz G-Klass, G 350 BlueTEC Station lån, 3500 kg
3. Toyota Landcruiser-V8, 4.5 V8 D-4D, 3500 kg
4. Mercedes-Benz GL-Klass, GL 350 BlueTEC 4MATIC, 3500 kg
5. Porsche Cayenne, Cayenne Manuell, 3500 kg
6. Land Rover Range-Rover-Sport, 3.0 TdV6 S 4WD Auto, 3500 kg
7. BMW X5, xDrive30d, 3500 kg
8. Mercedes M-Klass, ML 350 4MATIC, 3500 kg
9. Jeep Grand-Cherokee, 3.0 CRD V6 250 Limited 4WD Auto, 3500 kg
10. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto, 3500 kg
11. Land Rover Discovery, 3.0 TdV6 210 S Auto, 3500 kg
12. VW Touareg, V6 TDI 204hk BlueMotion Technology, 3500 kg
13. Land Rover Defender, 90 2.2L Diesel E Station Wagon, 3500 kg
14. Audi Q7, 3.0 TDI 150 kW quattro tiptronic, 3200kg
15. BMW X6, M, 3000 kg
FACIT.com
Diskutera: Behöver man kunna dra så tungt som dessa bilar klara av?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Högsta tågvikten för personbil + släp är 4250 kg i Europa (EU). En mer rejäl dragbils totalvikt är lite över 2 ton. Så det som är ´över´ är ca. 2000kg. Resten må vara intressant ur hållfasthetssynpunkt men saknar praktisk betydelse.
Land Rover har fyra bilar på listan.
R-R, R-R Sport, Discovery samt Defender.
Eller räknar ViB på något annat sätt?
Du har helt rätt Hälsingen! Det ska så klart stå att det är fyra stycken.
4250 kg är bara en intressant vikt om man inte har BE-behörighet. 4250 kg är maximala totalvikten med B44 behörighet eller vanligt B-kort om bilen har en totalvikt på 3500 kg.
Har man BE-kort äldre än ett år finns det fordonskombinationer på över 10 tons totalvikt som man lagligt får framföra (lätt lastbil med tungt släp). För de som en nyare BE-behörighet är maximala totalvikten 7000 kg. 3500 kg bil och 3500 kg släp.
Den här höjningen av max tågvikt är välkommen, reglerna var ju urgamla och bilarna har blivit tyngre. Detta gör att de som kört t.ex. en husvagn på 1400 kg med sin vingliga 940, inte får göra det med en nyare och stabilare V70.
Detta på grund av att bilens och husvagnens totalvikt överstiger 3500 kg.
Men, om man betalar och gör en uppkörning, så får man öka till 4250 kg.
Fullkomligt korkat, om man redan dragit runt på samma husvagn i många år, men köpt en stabilare (och därmed tyngre) bil så lär man knappast köra sämre....
Ett tips:
Ska du köra något tungt på släp, hyr hellre ett för litet (lågt klassat) släp och riskera torska på överlast, än hyr ett släp som tar lasten men har för hög totalvikt (mer är 3500 i tågvikt) I första fallet får man bara böter, i andra fallet blir det olovlig körning...
I varje fall tidigare har Chevrolet Tahoe haft samma "högsta vikt bromsat släp" som Silverdo-pickuppen, dvs 3850kg. Är detta sänkt och till vadå?
Varför så mycket krångel med släpvikten fortfarande 2014 ?
Varför inte ange en siffra som gäller, punkt.
Det är på tok för otydligt som det är nu.
Om man bortser från den nya behörigheten för 4250 kg har egentligen reglerna förenklats eftersom regeln om släpets totalvikt versus dragbilens tjänstevikt försvunnit. Vill man ha krångligt - studera reglerna för parkering...
Senast för 3 veckor sedan drog jag släp på 2450 kg med hjälp av en Nissan Navara -08. Stabila dragbilar dom! Stabilt fantastiskt släp också, som någon med vanligt B inte ens hade fått flytta tomt (760 kg tjänstevikt, bilens dragvikt 750 på B-kort)
Är fruktansvärt nöjd över att ha tagit mitt BE-kort ett bra tag innan de nya reglerna, ger helt andra möjligheter till bra ekipage för biltransporter. (Lätt lastbil med vändskiva och trailer med total tågvikt på 10 ton) när de börjar komma ut begagnade.
Vart är miljöbilarna det är sånt himla tjatande om hela tiden? Varför finns det ingen som bygger en hybrid som går att ha till något... Toyota ska ju vara så duktiga och landcruisern har gott om plats!
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släpvagnar oavsett vikt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.