Ålderstigna äventyraren Land Rover Defender tvingas att gå i pension. Terrängbilen klarar inte nya krav på säkerhet.
Produktionen av brittiska långköraren Land Rover Defender stoppas 2015, säger en talesperson för Land Rover till branschtidningen Automotive News.
Anledningen är modellens bristfälliga säkerhet. Defender har visserligen säkerhetsbälten och ABS-bromsar, men den lever inte upp till dagens krav på krockkuddar och skydd för fotgängare vid en kollision.
Den ursprungliga modellen debuterade 1948 och den nuvarande kom 1983, men i grund och botten handlar dagens Defender om en vidareutveckling av originalet.
Land Rover har utlovat en ersättare men det är oklart när den kommer.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja man kan tycka att detta verkligen är på tiden. :)
Att Land Rover Defender inte lever upp till dagens krav på skydd för fotgängare, har väl absolut ingen betydelse, en Defender kör inte på trottoaren, där fotgängare hör hemma. Men det är klart, en liten mysig krockkudde är väl inte hel fel. Har Defender levt i 65 år, så kan den väl få leva ytterligare 65 år. Jag har själv en Defender modellår 2000, en stärk arbetsbil, utan en massa elektronisk krånglande tingeltangel.
Hälsningar Leif på Dal.
Riktiga bilar har lågväxel!
Nä,det är riktigt att en terrängbil kanske inte behöver den senaste krocksäkerheten men trots allt så rullar dessa bilar långt mer på vanlig landsväg än i bushen och bilen är på alla sätt hemsk att köra.
Sen tror jag att det finns en annan anledning också till att modellen försvinner och det är dess bränsletörst.
Jaguar Land Rover måste kraftigt och snabbt sänka sina utsläpp som vi kunde läsa häromdagen och en snabb sådan lösning är nog att skrota Defender. Enligt mig inte en dag för tidigt!
De som trots bristerna ändå gillar Defender kan ju köpa en sådan utav senaste modellen (till överpris) och sedan behålla den livet ut.
Mycket synd. Toyota skrattar nog hela vägen till banken när enda riktiga konkurrenten till Toyota Troop Carrier försvinner.
Vaz Niva finns ju alltid kvar för den som gillar bruksbilar eller är lagd lite åt självplågerihållet...
Mercedes G-klass (Geländerwagen) finns ju faktiskt kvar så Toyota har i alla fall en konkurrent kvar om försvarskontrakten.
En Geländewagen är ju rena lyxåket i jämförelse med en Defender,..lite mer att jämföra med Discovery.
Här har vi en suv dom klarar av mer än att bara köra på asfalt.
En stor del av världens försvarsmakter har Land Rover Defender, Merceds Geländerwagen eller Toyota Troop Carrier. Sedan är alla tre mycket dyra i civilutförande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.