Mercedes-Benz G-Klass eller Geländewagen som många fortfarande kallar den, genomgår inför hösten en föryngringskur och en 5,5 liters V8- motor med 388 hästkrafter införs som nytt motoralternativ.
Den nya motorn gör suv:en sportvagnssnabb; noll till hundra kilometer per timma på under sex sekunder.
Den nya motorn gör suv:en sportvagnssnabb; noll till hundra kilometer per timma på under sex sekunder.
G-Klass debuterade 1979 och nästa år firar den 30 årsjubileum och då har den
gjorts i över 200 000 exemplar. Spännviden av kunder sträcker sig från
Paris-Dakar-vinnare till påven.
Från och med i höst
drivs G-Klass av antingen en V6 dieselmotor på 224 hk/165 kW med 540
Newtonmeters maximalt vridmoment eller den nya 5,5 liters V8-motorn på 388
hk/285 kW med maximala 530 Nm. Den senare slungar iväg G-Klass till hundra
kilometer per timm a på under sex (5,9) sekunder.
Kvar är givetvis
den unika drivlinan med konstant furhjulsdrivning och både anti-sladd och
anti-vältsystem. Dessutom ingår tre låsbara differentialer i drivlinan.
gjorts i över 200 000 exemplar. Spännviden av kunder sträcker sig från
Paris-Dakar-vinnare till påven.
Från och med i höst
drivs G-Klass av antingen en V6 dieselmotor på 224 hk/165 kW med 540
Newtonmeters maximalt vridmoment eller den nya 5,5 liters V8-motorn på 388
hk/285 kW med maximala 530 Nm. Den senare slungar iväg G-Klass till hundra
kilometer per timm a på under sex (5,9) sekunder.
Kvar är givetvis
den unika drivlinan med konstant furhjulsdrivning och både anti-sladd och
anti-vältsystem. Dessutom ingår tre låsbara differentialer i drivlinan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.