Batterigarantin som kommer med Volvos laddbara hybridmodeller är inte så heltäckande som den kan verka. Det visar Vi Bilägares granskning.
Garantin gäller i åtta år eller 16 000 mil. Under den tiden garanterar Volvo att batteriet ska fungera och står för eventuella reparationer.
Den tryggheten kan vara värdefull eftersom högspänningsbatteriet är den dyraste komponenten i bilen. Att byta batteri kan kosta tiotusentals kronor.
I garantivillkoren finns en lägstanivå för vilken kapacitet som batteriet ska ha vid garantins utgång. Underskrider kapaciteten den angivna nivån ska Volvo åtgärda batteriet.
Batteriet tappar nämligen lagringskapacitet över tid, varje gång det laddas och laddas ur uppstår ett slitage som på sikt leder till sämre räckvidd för bilen.
Hur mycket batteriet försämras vid normal användning är svårt att säga generellt. Det finns exempel på elbilar som rullat över 20 000 mil utan större kapacitetsförluster. Det finns också exempel på bilar som gått några tusen mil och redan tappat över 20 procent.
Volvos batterigaranti säger att minst 55 procent av kapaciteten ska finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil. Det betyder att nästan hälften av kapaciteten, 45 procent, kan gå upp i rök – utan att garantin är till någon nytta.
En så stor kapacitetsminskning är att betrakta som normalt slitage, enligt Volvo.
Flera andra märken som säljer elbilar och laddhybrider har en batterigaranti som garanterar minst 70 procent i kvarvarande kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.
Läs hela granskningen av biltillverkarnas batterigarantier i Vi Bilägare nr 5/2019 som nu finns ute i butik.
Lyssna gärna också på vår podcast, avsnitt 113. Där pratar vi om batterigarantierna.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos batterigaranti?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Batterigarantin är inte det värsta, utan det faktum att dessa bilar ur miljösynpunkt kanske blir en större belastning än samma modell utan hybridlina? Att kunna köra en XC60 hybrid någon mil i början, och efter ett tag kanske bara max 2 mil och sedan blir förbrukningen långt högre pga ökad vikt mm.
Garanti är en frivillig åtgärd från säljaren. Volvo kan bestämma helt själva vilka garantier de vill lämna på sina batterier. Hur andra biltillverkare eventuellt gör eller inte gör med sina garantier behöver Volvo inte bry sig om.
Det är sedan upp till köparen att acceptera garanti-villkoren när denne tecknar avtal. Tycker köparen att det är OK med Volvos garantier så köper hen bilen. Tycker köparen att Volvos garantier är oskäliga kan hen välja att avstå från att köpa bilen.
Läs alltid igenom avtalet innan ni ingår ett köp av vad det än må vara. Så slipper ni bli överraskade/besvikna i efterhand. Svårare än så är det inte.
Och eftersom Volvos laddhybrider med stor sannolikhet säljs mest som tjänstefordon så är det väl ingen som bryr sig om dåliga garantivillkor för batteriet utan det problemet får köparen av den begagnade Volvon ta vad det lider.
Kan man inte få en prislapp på batteripacket i stället för gissningar om vad det "kan kosta"? Nåt annat som kan skilja mellan olika bilar är om det är uppbyggt i moduler så att det går att byta en liten del om någon cell havererar eller om hela paketet måste bytas. Degraderingen kanske inte heller sker symmetriskt i packet om temperaturen regleras obalanserat.
Det står ju inte att batterierna degraderas, bara att garantivillkoren är sådana att garantin inte är mycket värd.
Batterigarantin är väl lika mycket värd som rostskyddsgarantin...
Ja det håller jag med om att. De flesta märken har likvärdig rostskyddsgaranti. Men den säger ju inget om bilen kommer rosta eller inte. Anledningen där är väl för att det är omöjligt att utforma en garanti som bara tar hand om konstruktions och tillverkningsfel och inte påverkan under bilens liv.
Av de 55 % av kapaciteten som eventuellt garanteras vara kvar efter åtta år eller 16 000 mil kan man knappast utnyttja till hundra procent om man vill att batteriet håller i längden.
Så tillkommer kapacitetsförluster i kalla temperaturer som kan röra sig om 40 % lägre kapacitet än vid rumstemperatur vilket gör att man kanske kan räkna med en fjärdedel av ursprunglig kapacitet från batteriet vilket gör att pysslandet med sladd och laddning inte känns lika kul längre för att kunna köra någon mil på bara ” ren” el.
Det är inte heller så lätt att byta ut delar av cellerna då utbytta celler måste matchas mot befintliga celler vilket intemånga verkar syssla med.
Ett begagnat batteri som skroten inte vet något om kan vara en möjlighet men med ett högt pris.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-XC90/2016
Högspänningsbatteriet. 87 750:-
Kanske bättre med självladdande hybrider som inte försämras över tid på samma sätt men ändå spar bränsle för oss som inte kör tjänstebilar.
Mb600.
Det är väl garantin som är usel och inte hållbarheten?
@PREVIA Internetsajt är fel. Just jag gör rätta till... https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-XC90/2016_2020/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Batteri-Högspänning/Alla/ID-35692726/OEM-32223588/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.