Nästa artikel
Gröna bilister: ”2011 ett förlorat år”
Nyheter

Gröna bilister: ”2011 ett förlorat år”

Publicerad 13 januari 2012 (uppdaterad 13 januari 2012)
2011 innebar ett nytt rekord för antalet sålda miljöbilar. Dock är det fossila bränslen som står för den största ökningen.

2011 såldes fler miljöbilar än någonsin. Men det såldes också gott om bilar i allmänhet. Då spelar det ingen roll att 122 418 miljöbilar fick sina första ägare, miljöbilsandelen steg inte med mer än 0,1 procentenheter under året, från 40,1 procent till 40,2 procent mellan 2010 och 2011.

Siffrorna får Gröna bilister att se rött. Organisationen menar 2011 blev ett förlorat år för miljöbilismen.

– Vi har hamnat på ett stickspår som blir en återvändsgränd om inte regeringen snabbt klargör den långsiktiga stimulansen för fossilbränslefria bilar, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Sålda miljöbilar drivs fossilt
Just försäljningen av fossilbränslefria bilar är en extra nagel i ögat för Gröna bilister. Bland de miljöbilar som säljs är nämligen 62,6 procent dieslar. Tillsammans med andelen miljöklassade bensinbilar innebär det att över fyra av fem miljöbilar drivs fossilt.

Faktum är att andelen fossilbränsledrivna bilar som såldes 2011 har ökat kraftigt jämfört med 2010, då drygt sex av tio miljöklassade bilar som såldes drevs av fossila bränslen. Andelen etanolbilar backade kraftigt: 12,6 procent 2011 jämfört med 30,4 procent 2010.

Gröna bilister tror att andelen miljöbilar kommer att öka något under 2012, men att andelen av dessa som drivs fossilt ökar ytterligare.

Diskutera: Hur ser du på miljöbilsförsäljningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-13 23:38
TOYOTA MAFFIA (ej verifierad)

Jes: Kan tipsa dig om en Avensis. Toppenbil!

#2 • Uppdaterat: 2012-01-14 09:30
Thommys

CO2 hit och CO2 dit. Det spelar ingen roll vad vi gör här i Sverige. Hela våran fordonspark står för så lite som 0,1% av världens utsläpp. Om några bilar släpper ut några procent mer eller mindre har absolut ingen betydelse alls. Även om alla våra fordon i Sverige släppte ut noll gram CO2 skulle det inte ha någon betydelse. Det är bättre att vi satsar på säkra bilar än små.

Ska vi göra något så vore det att för köra på inhemsk producerad energi. Köra bilar på el för att slippa avgaser (annat än CO2) och motorbuller.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-14 10:04
Granlund (ej verifierad)

Håller med thommys. Co2 spelar ingen större roll, värre är allt annat som kommer ur avgasröret.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-14 10:52
Arbu11

Håller verkligen inte med Thommys... Om hela Sverige skulle köra bilar som släpper ut mindre utsläpp (allra helst elbilar?) så skulle det visst göra någon skillnad... Dina siffror på "0,1%" och dittan och dattan... Och?? Tror du inte att luften i hela Sverige skulle förbättras? Och att vi skulle få in mindre skit i våra lungor?

Och om nu vi skulle köpa miljöbilar... Tror du inte att priserna skulle sänkas rejält och att flera runtom i världen skulle börja köpa bilar? Hoppsan, plötsligt skulle t.o.m. USA följa efter trenden!

Jag är ingen man med siffror, jag vet inte hur många procent CO2 och andra avgaser bilarna släpper ut, och heller inte hur stor påverkan det skulle bli om vi bytte till något annat... Men ledsen, ditt koncept om att "Varför ska jag göra någonting? Jag kan inte påverka någonting alls" håller inte... För många tänker som du, tyvärr, och därför sitter vi där vi sitter.

Jag tror på globala uppvärmningen! ;)

#5 • Uppdaterat: 2012-01-14 14:11
Thommys

Arbu11, det verkar som du inte riktigt vet hur det ligger till, med varken utsläppsmängder eller vad CO2 är. CO2 har vi i lungorna vare sig med eller utan bilar. Det är det ämne vi andas ut, eller t ex bubblorna i läsken. Det totala netto utsläppen CO2 i Sverige av det som släpps ut i hela världen är knappt 0,2%. Ungefär hälften av detta värde är vad som kommer från våra fordon.

Längst ner ser du vad jag anser om övriga avgasutsläpp. Jag har ingenting emot att avgaserna försvinner helt. Men det vi gör för att minska CO2 påverkar ytterst lite den globala uppvärmningen. Vad Sverige gör att "visa" andra länder i frågan är det ingen som bryr sig om. BRIK länderna och USA kör sitt eget race. Vi åstadkommer mer om vi arbetar politiskt utan för våra gränser än om vi tynger ner våra bilar med skatter.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-14 15:32
Förstikön (ej verifierad)

@Tommys: Instämmer helt! När det gäller växthusgaser har farbror staten bara en sak för ögonen - nämligen att det ska vara lätt att beskatta utsläppen. Koldioxid kan kopplas till förbränning, men är en relativt lindrig växthusgas - vattenånga och metan är något helt annat, men försök att få miljömupparna att förstå det. När det gäller utsläppen av koldioxid, svarar dessutom myror (i vårt klimatområde) och termiter (i varmare regioner) för mer än 25% av utsläppen. Kanske dags att beskatta myrstackarna - dessa "stackars" varelser som det är absolut mest synd om i naturen! Sedan väntar vi bara på metanabsorberande blöjor för nötkreatur. Du sköna nya värld är här!

#7 • Uppdaterat: 2012-01-15 13:20
Arbu11

Thommys du kanske inte vet om att Sverige är en väldigt stor förebild för just klimatfrågor runtom i Världen, och att många i USA faktiskt väljer att köra Volvo? ;) Säkerhetsbältet uppfanns i Sverige... Tänkte du då (om du hade levt då, vet inte när det kom och hur gammal du är) att "Äh, i Sverige dör ju bara 0,0001% av världens befolkning, varför använda Bilbälte? Kommer ju inte påverka statistiken!

Ledsen men det fungerar verkligen inte så, innovationer och nytänkande måste ha någonstans att gro, någon början, och om Sverige tar det steget kommer vi tjäna massor med pengar och tillslut även på miljön! ;) Om du anser att vi inte behöver köra miljövänliga bilar så fine för mig, kör din bensinbil! :) Du är nog vuxen nog att fatta egna beslut! :P

#8 • Uppdaterat: 2012-01-15 17:31
saabnisse

Arbu, nu skriver du om saker du inte vet något om.
Säkerhetsbältet uppfanns inte i Sverige, det fanns i USA långt tidigare och precis som flera här försökt få dig att förstå är det inte CO2 som är det stora hotet.
CO2 går att beskatta men den 21gånger mer aggressiva växthusgasen metan är svårare och därför får den passera, fast det egentligen är den man skulle koncentrera sig på för att omvandla till energi+CO2.

Många i USA väljer att köra Volvo?
Är du så naiv att du tror att det skulle vara av miljöskäl?
.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-15 17:37
Hackenbush

Det tråkiga med all "miljö" prylar är att de är alltid extra dyra. Hur skall man få folk intresserade att handla "grönt" om det är extra dyrt?

#a • Uppdaterat: 2012-01-16 08:07
saabnisse

Det här visar lite om hur "Gröna bilister" tänker:
http://www.helagotland.se/ga/artikel.aspx?articleid=7204334

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.