Det framgår av Naturvårdsverket årliga rapport om Sveriges utsläpp av växthusgaser. I ett pressmeddelande skriver myndigheten:
”Utsläppen från biltrafik har stabiliserats och minskat något sedan 1990 trots att trafiken har ökat, tack vare energieffektivare bilar och ökad användning av biobränslen.”
Personbilarna noterade utsläpp av 12 255 000 ton koldioxidekvivalenter, ett mätvärde för utsläpp som bidrar till växthuseffekten. Siffran är den lägsta under perioden 1990-2010.
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, tycker att utvecklingen är ”mycket glädjande”.
– En viktig förklaring är att utsläppen från de nya bilar som kommer ut på marknaden har sjunkit i rekordfart under senare år, vilket i sin tur bland annat beror på den kraftigt ökade dieselandelen av nybilsförsäljningen, säger han i en kommentar.
Tung trafik i motsatt riktning
Utsläppen för den vägburna transportsektorn som helhet har däremot ökat. Ökningen tillskrivs framför allt den tunga trafiken vars utsläpp steg med 45 procent mellan 1990 och 2010. Bertil Moldén igen:
– En förklaring till att utsläppen av växthusgaser från den tunga trafiken ökade under 2010 är den förbättrade konjunkturen där ökad ekonomisk aktivitet också medför ökade transporter.
– En annan orsak är att mycket gods fick styras om till lastbilstransporter som en följd av de problem som järnvägstrafiken hade under den stränga vintern 2010.
Totalt ökade Sveriges utsläpp av växthusgaser med nära 11 procent under 2010, jämfört med året innan.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänk om järnvägen hade varit bättre. Då hade vägarna varit mer till människor och mindre för gods.
Jag tycker att det e konstit att man å ena sidan klagar på biobränsle som tex etanol samtidigt som man gläds över att utsläppen minskat tack vare biobränslen där etanolen e det största biobränslet.... Får ni ihop resonemanget?
@Swensson
Etanol har kritiserats för en skitig och ineffektiv framställningsprocess.
Så ja, utsläpp av fossil Co2 har minskat i Sverige, men antagligen då inte i de länder som är producenter och inte heller globalt ... vilket är vad som räknas i slutändan.
Den skitigaste och nest ineffektiva framstellningen görs då man pumpar ut olja från jorden. Etanol, biogas, RME etc minskar CO2 utsläppen radikalt. Etanolen minskar tex CO2 utsläppen mellan 55% - 76% enligt OKQ8 beroende på framställningsprocess och årstid. Å skulle minskningen periodvis vara lägre än dessa officiella siffror så e de ändå en minskning jämfört med olja och bensin, eller hur?
@Swenssons
"Utsläppen från svenska personbilar var lägre under 2010 jämfört med 1990."
Artikeln talar bara om hur det ser ut i Sverige. Om man ska se nettoeffekten av etanolens påverkan på Co2 måste man titta globalt så att man även får med producenterna.
Och nej, energiinnehållet är högre i fossila bränslen så även fast framställningsprocessen i princip är lika skitig, så ger det mer energi per skit, så att säga.
@juppe:
OK, vet du hur de globala effekterna ser ut då vi har etanolen som fordonsbränsle? Vet du nått som oljebolagensexpertis har missat? Vad isf? Det jag har läst så e det väldigt mkt skitigare på ett oljefält än på ett sockerfält som dessutom ligger 100 tals mil från regnskogen! Dessutom händer "nada" om en tanker med sprit, etanol, går på grund jmf med om en oljetanker släpper ut sin last. Tänk på tex Exxon i Alaska som sjönk för mer än 20 är sedan där oljan fortfarande ligger kvar för att inte tala om oljekatastrofen i Mexicanska Gulfen häromåret. Nä, etanol e inte ett frälsebränsle men det e det minst dåliga vi har just nu.
Sänkningen kan vi tacka dieselbilarna för. De har en höger verkningsgrad. Sen om de körs på miljöbränsle eller sitter i hybrider är bara ännu bättre. Det är ett faktum att självtändarmotorn är effektivare än tändstiftmotorn. Euro 6 dieslar kommer bli ännu miljövänligare.
@Jes: har aldrig förstått mig på den där logiken. Om man gillar bilkörning och förbränningsmotorer, då vill man väl maxa mängden körglädje per droppa och inte tvärtom, eller? Och långsiktigt, så vill man ju att det finns soppa kvar, och då vill man inte bränna av det som finns i onödan??
Ännu en gång så måste jag slå ett slag för biogas.
Jag tankar 100% biogas och fyller den hudratalet meter från där den produceras. Det enda fossila bränsle jagi princip gör av med är den som bensinvärmare tar. Det blir inte många liter per månad.
Som vanligt håller Bertil Moldén dieselflaggan högt. Han blundar för att ustäpp av både kväveoxider och partiklar ökat senaste åren och det är en direkt följd av att dieselbilarna ökat. Koldioxidustläppen skulle ha minskat mer om folk valt etanol eller biogas istället för dieselbilar. Och då hade vi också minskat utsläppen av kväveoxider och partiklar. Utvecklingen är verkligen tråkig när såna som Bertil Moldén och motorjournlister får höras och lurat på Svensson dieselbilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.