Nästa artikel
Smutsigaste och renaste bilarna: Mazda får beröm
Nyheter

Smutsigaste och renaste bilarna: Mazda får beröm

Publicerad 30 september 2021
Bensinmotorn i Mazda 2 lyfts upp som ett bra exempel när organisationen Green NCAP listar årets smutsigaste och renaste bilar.

Småbilen Mazda 2 får förhållandevis högt betyg när organisationen Green NCAP släpper en ny omgång testresultat.

Green NCAP mäter och betygsätter en mängd olika faktorer som har med utsläppen att göra för olika bilmodeller. I tidigare tester har de flesta elbilar fått högt betyg medan laddhybriden Mitsubishi Outlander fått bakläxa.

I den senaste testomgången får småbilen Mazda 2 1,5 Skyactiv-G ett relativt högt betyg för att vara en bensinbil på 3,5 stjärnor. Det är bättre än vissa laddbara modeller.

En anledning är att småbilar är betydligt mindre och lättare än tyngre och större bilar. Betyget hade blivit ännu högre om motorn haft partikelfilter.

”Förbränningsbilar kan prestera bra”

Riktigt lika bra gick det inte för Ford Puma med EcoBoost-motorn på 1,0 liter. Betyget blev tre stjärnor och att resultatet inte blev bättre beror på höga utsläpp av ammoniak som inte omfattas av lagkrav.

Sist ut är DS 3 Crossback som även den har höga utsläpp av ammoniak. Men eftersom dieselmotorn har partikelfilter blir utsläppen av partiklar låga. Betyget blir 2,5 stjärnor.

– De här testerna visar att moderna förbränningsmotorer kan prestera bra, säger Aleksandar Damyanov på Green NCAP.

Elbilar som till exempel Volkswagen ID 3 lyfts fram som det bästa alternativet för miljön.

Renaste och smutsigaste bilarna

Alla testade bilar enligt 2021 års regler av organisationen Green NCAP. Du kan läsa mer om labbtesterna här och körtesterna här.

Bilmodell Bränsle Betyg
Fiat 500e El 5,0
Hyundai Nexo Vätgas 5,0
Volkswagen ID 3 Pro El 5,0
Toyota Prius Plug-in Hybrid Bensin (laddhybrid) 4,0
Mazda 2 1,5 Skyactiv-G Bensin 3,5
Honda Jazz 1,5 Hybrid Bensin (hybrid) 3,5
Kia Niro Plug-in Hybrid Bensin (laddhybrid) 3,5
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI Diesel 3,5
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Bensin (hybrid) 3,5
Volkswagen Golf 1,5 TSI Bensin 3,5
Ford Puma 1,0 EcoBoost Bensin 3,0
Peugeot 208 1,5 BlueHDi 100 Diesel 3,0
Audi A3 Sportback 1,5 TSI Bensin 3,0
Citroën C3 1,2 PureTech Bensin 3,0
Seat Leon Sportstourer 2,0 TDI DSG Diesel 3,0
Skoda Fabia 1,0 TSI Bensin 3,0
DS 3 Crossback 1,5 BlueHDi Diesel 2,5
BMW 118i Bensin 2,5
Dacia Sandero SCe 75 Bensin 2,5
Fiat Panda 1,2 Bensin 2,5
Ford Kuga 2,0 EcoBlue Diesel 2,5
Honda Civic 1,0 Turbo Bensin 2,5
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 Bensin 2,5
Mercedes A180d Diesel 2,5
Opel Corsa 1,2 Turbo Bensin 2,5
Mini Cooper Bensin 2,5
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid Bensin (laddhybrid) 2,0
Volvo XC60 B4 Diesel 2,0
BMW X1 xDrive18d Diesel 2,0
Hyundai Tucson 1,6 GDI Bensin 1,5
Land Rover Discovery Sport D180 Diesel 1,5

Källa: Green NCAP
Tabell: Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 30 september 2021 hx30 skrev: För 20 år sedan…
  • 30 september 2021 Guran skrev: Nja, du tar du…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.