Affären – som innebär att kinesiska biltillverkaren Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da köper 100 procent av Saab – är tänkt att rädda bilföretaget från Trollhättan.
Innan de kinesiska bolagen tillåts investera måste dock flera parter godkänna upplägget. Det gäller kinesiska myndigheter, svenska Riksgälden, Europeiska investeringsbanken och tidigare ägaren General Motors, GM.
Just GM riskerar att ställa till med problem. På fredagen uttalade sig den Detroitbaserade biltillverkaren om försäljningen till Youngman och Pang Da.
– GM kommer inte att stödja ett ägarskifte av Saab som skulle kunna påverka GM:s egna affärsrelationer i Kina eller vidare påverka GM:s intressen runt om i världen, sa Renee Rashid-Merem, talesperson för GM, till Detroit News.
Trots att GM sålde Saab under 2009 äger man fortfarande rättigheterna till teknologin bakom Saabs bilar. Om Saab skulle säljas till Kina hamnar samma teknik i konkurrenternas händer, resonerar GM.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Suck!
Jag skrev detta på en annan "tråd", men det är här det hör hemma. Jag har också fått kritik för att jag bara ser svårigheter. Jag gör det medvetet för att - i någon mån - balansera många andra okritiskt positiva inlägg. Ingen nämnd och ingen klämd. :o)
GM menar sannolikt: "Vi vill ha pengar - mycket pengar"
GM vågar - möjligen- inte säga nej till NDRC - men dom vågar begära pengar - det fattar Kineser.
SAAB lär vara skyldig GM c:a 3 miljarder - GM hittar sannolikt skäl att räkna upp detta till 5 miljarder - kompromissar om 4 miljarder?
GM får licensfee och avräkning för bilar (9-4x) motorer, vxl och komponenter. GM hittar säkert anledning att räkna upp detta med 10% på totala artikelpriset (GM vet på kronan hur mycket SAAB betalar) c:a SEK 200.000 dvs c:a SEK 20.000/ bil.
Kineserna sitter under tidspress och har inget att sätta emot. GM har guldsits och Kineserna sitter på pottan.
Räknat på 50.000 bilar/år under 2012-13 och 25.000 bilar/år under 2014-15. (nya 9-3 kommer runt 1/1 2014) blir det en belastning på Affärsplanen med 1+ 3 miljarder= SEK 4 miljarder.
Till skillnad från Muller, har Kineserna, sannolikt, en rimlig affärsplan
Orkar Y/PD med detta?
Tycker fortfarande NDRC att det är så bra affär att man godkänner?
GM har ingen anledning att krusa någon. Ett företag som GM räknar kallt med återta positionen som ledande tillvekare. Då säljer man inte ut den drivlina man har till konkurrerande företag. Det nya Saab får helt enkelt leta sig andra drivlinor, hur det nu ska gå till.
Tjalle, jag tror däremot att det är P/Y som sitter med trumf.
Om NDRC godkänner affären kommer de antagligen att sätta tummen i ögat på GM.
Kinesiska marknaden behöver inte GM, de klarar sig ändå, men är GM beredda att skippa den försäljning de redan har?
Jag tror att GM gärna kryper i stoftet för att se till att sno åt sig kulor även i fortsättningen.
Och det blir inte efter deras villkor!
Det här är enbart ett spel för galleriet, alla uttalanden innan NDRC sagt sitt är fullkomligt meningslösa..
" GM kommer inte att stödja ett ägarskifte av Saab som skulle kunna påverka GM:s egna affärsrelationer i Kina eller vidare påverka GM:s intressen runt om i världen"
Ja, det sammanfattar väl vad vi alla visste?
GM har ju plockat russinen ur kakan, låtit den ligga och torka, och vill knappast se den alls mer...
GM har just nu gått ut och sagt att dom inte accepterar de kinesiska ägarna.
Dom motiverar det bl.a. med NUVARANDE KINESISKA SAMARBETSPARTNERS intressen.
Det är svårt för NDRC att köra över det.
Inte direkt oväntat men ändå ett tråkigt besked. Men jag är inte alla så säker att det behöver vara definitivt, det kan vara nån form av förhandlingstaktik från GM:s sida. Och en sak som GM inte vill är definitivt att komma på onåd med kinesiska ansvariga myndigheter. Fortsättning följer..
Det blir plan B nu då.
Nån som vet hur NDRC jobbar? har dom någon deadline, eller finns det några uppgifter om när dom kommer ta beslut?
Det här har Victor antytt hela tiden, nu får kineserna bjuda in honom som delägare igen, annars blir det inget.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.