Att leasa en ny elbil i Sverige börjar på strax under 3 000 kr/mån. Men i Frankrike införs vid nyår en ny lösning där vissa personer kan leasa en elbil för bara 100 euro per månad, motsvarande 1 100 kr.
Det finns dock en hake: det är bara franska hushåll med låg inkomst som har rätt till de allra lägsta leasingkostnaderna. Bilägaren måste också bo minst 1,5 mil från jobbet.
Frankrike har också en bonus för den som vill köpa en elbil, men den betalas bara ut för bilar som kostar under 530 000 kr. Begagnade elbilar får en bonus på 11 000 kr.
Det finns också andra krav på bilarna för att de ska ha rätt till bonus. De ska väga under 2,4 ton och helst tillverkas i Frankrike, men åtminstone inte tillverkas länder med stor andel kolkraft eller annan smutsig energi. Bilarna ska heller inte ha transporterats långt med hjälp av fossila bränslen.
Frankrike har tagit fram ett system med ”miljöpoäng” som räknas ut för varje modell. Bilar med för låg poängsiffra blir inte bonusberättigade. I poängsiffran ingår även utsläpp under tillverkningen och batteriproduktionen.
Den franska lösningen är betydligt mer avancerad än de bonusprogram som finns i andra länder. När Sverige hade elbilsbonus betalades den helt enkelt bara ut till personbilar som drevs av el, även om det med tiden tillkom en övre prisgräns.
Kina är därmed uteslutet från den franska elbilsbonusen, och greppet är ett sätt för Frankrikes president Emmanuel Macron att få franska bilköpare att välja mer ”närproducerade” elbilar.
Listan över godkända bilar innehåller flera franska modeller som Citroën ë-C4, Peugeot 208, 2008 och 308 samt Renault Zoe, Megane och Scenic. Men även den innehåller även modeller som BMW iX1, Cupra Born, Fiat 500, Hyundai Kona, Mercedes EQA och EQB samt Skoda Enyaq.
Även Tesla Model Y har rätt till bonus eftersom den byggs i Tyskland, men inte Model 3 som byggs i Kina. Volvo XC40 är godkänd eftersom den byggs i Belgien, men EX30 blir inte godkänd från start trots att den enligt Volvo är den modell med lägst koldioxidavtryck hittills. Den ska börja byggas i Europa senare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (45)
- 2024-10-23 14:03 Apropå snöstormsdebatten,…
- 23 december 2023 SnookerPro, anser du att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.