Artikeln har uppdaterats med citat från Centerpartiet.
Både Miljöpartiet och Centerpartiet har gått ut med hård kritik mot regeringens budget som bland annat innehåller sänkt skatt på drivmedel och som uppges leda till högre utsläpp.
Ett av förslagen som Miljöpartiet lägger fram i sin så kallade skuggbudget är att återinföra elbilsbonusen för bilar som kostar upp till 550 000 kronor. Bonusen blir upp till 50 000 kronor och lägre ju dyrare bilen är.
”Det innebär att stödet mer träffsäkert når inkomstgrupper med större behov av bonus och inte går till dyra lyxbilar”, skriver partiet.
Laddhybrider får ingen bonus och det får heller inga elbilar som drar mer än 16 kWh/100 km. Det begränsar utbudet kraftigt och utesluter många suvar.
Den som bor på landsbygden får ytterligare 10 000 kr i bonus och den som skrotar en äldre förbränningsbil får ytterligare 20 000 kr. Totalt kostar satsningen 2,1 miljarder.
”Det skulle göra stor skillnad för många människors vardag och ekonomi”
Miljöpartiet vill också utöka bonusen till att även innefatta privatleasing för personer med låg inkomst. Den som tjänar mindre än 23 500 kr/mån har rätt till stöd på upp till 1 500 kr/mån.
”Det skulle göra stor skillnad för många människors vardag och ekonomi”, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Centerpartiet vill också återinföra klimatbonusen, men på ett annat sätt än tidigare. Partiet föreslår en klimatbonus för ”miljöbilar”, vilket ska innebära elbilar och gasbilar.
Bonusen är på 50 000 kronor och ska gälla både för nya och begagnade bilar som kostar mindre än 400 000 kronor, med prioritet för den som bor på landsbygden och är beroende av bilen. Riktigt hur det ska avgöras är oklart men partiet uppger att det ska gälla ”de delar av Sverige som saknar tunnelbana och spårväg”.
Centerpartiet vill också ersätta reduktionsplikten med svenskproducerat biobränsle. Motsvarande halva dagens dieselkonsumtion ska upphandlas till ”lägsta möjliga pris”, enligt partiet. Bränslet ska framställas av restprodukter från skogen och ska vara billigare att tanka än dagens biobränsle.
– Vi vill att staten upphandlar det och ställer krav på att den säljs billigt vid pump. Detta, tillsammans med sänkta skatter och avgifter på biobränsle går det att sänka priset på dieseln med fyra kronor per liter, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet.
Hur ska detta finansieras?
– Vi finansierar detta med reformutrymmet och genom att göra andra prioriteringar än regeringen. Vi prioriterar till exempel bort en sänkning av skatten på snus, plastpåsar och vissa ineffektiva skattesänkningar på dieseln i storstäder.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (113)
- 11 oktober 2023 Bra Pi, då är vi överens om…
- 11 oktober 2023 Beträffande diskussionen om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.