Nästa artikel
Regeringen stoppar bonus för nya bilar omedelbart
Blixtbeskedet

Regeringen stoppar bonus för nya bilar omedelbart

Publicerad 7 november 2022 (uppdaterad 8 november 2022)
Nya elbilar och laddhybrider som beställs från och med den 9 november får ingen bonus. ”Elektrifieringen riskerar att avstanna”, tror Mobility Sweden.

På onsdagen presenterar den nya regeringen sin första budget. Men redan på tisdagkvällen kom beskedet att den bonus som vissa nya bilar har rätt till i dag – främst elbilar och laddhybrider – dras in med extremt kort varsel.

Den som beställt en ny bil fram till och med den 8 november har rätt till bonus. Men bilköpare som slår till på en klimatbonusbil från och med den 9 november blir helt utan bonus. Det framgår av ett pressmeddelande.

Regeringen motiverar blixtbeskedet med att kostnaden för att äga och köra en elbil eller laddhybrid nu ”börjar bli jämförbar med en bensin- eller dieselbil”. Den som inte kan bevisa för Transportstyrelsen att köpet eller beställningen gjorts senast den 8 november blir helt utan bonus.

Vi Bilägare har sökt Niki Westerberg som är pressekreterare hos klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) som lovat att återkomma under tisdagen.

”Regeringens beslut kan innebära att elektrifieringen riskerar att avstanna”

Nästa år var tanken att sänka elbilsbonusen till 50 000 kr från tidigare 70 000 kr. Nu tas den alltså bort helt.

Branschorganisationen Mobility Sweden tror att elbilsförsäljningen kan minska rejält. Till TV4-nyheterna säger kommunikationschefen Emmi Antonsson att regeringspartierna tidigare velat ta bort malusen, det vill säga den förhöjda ”straffskatten” för bilar med högre utsläpp, men nu alltså gör tvärt om och tar bort bonusen.

– Vi är mäkta förvånade över det här beslutet, säger hon till Dagens Industri.

Klimattoppmöte

Socialdemokraten Jytte Guteland kritiserar också det faktum att beskedet kommer samtidigt som klimattoppmötet i Egypten.

– Jag tror inte att de svenska väljarna hade väntat sig en så snabb avveckling av klimatpolitiken, säger hon till Dagens Nyheter.

”Vi är mäkta förvånade över det här beslutet”, säger Mobility Swedens kommunikationschef Emmi Antonsson.

Skärpt gräns

Den senaste ändringen i bonusen innebar att gränsen skärptes till 30 gram koldioxid per kilometer, och nästa år var tanken att sänka elbilsbonusen till 50 000 kr från tidigare 70 000 kr. Nu tas den alltså bort helt.

I oktober stod elbilar får knappt 36 procent av de nyregistrerade bilarna och laddhybrider för 24 procent. Sex av tio nyregistrerade bilar var därmed laddbara och hittills i år har drygt hälften av bilarna som registrerats haft laddkontakt.

Flera andra länder har nyligen minskat eller helt tagit bort bonusen för nya laddbilar.

Bonus-malus
  • De senaste åren har Sverige haft ett så kallat bonus-malus-system som innebär att nya bilar med låga utsläpp får bonus medan bilar med högre utsläpp får en förhöjd fordonsskatt.
  • Tanken med bonus-malus var att driva på omställningen till elbilar, men systemet har också fått kritik, bland annat från de nya regeringspartierna, den borgerliga tankesmedjan Timbro och Riksrevisionen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (38)

  • 11 mars 2023 Långsiktighet har aldrig…
  • 8 november 2022 Mycket möjligt att de…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.