Nästa artikel
Expert: Elbilar räcker inte för att nå klimatmålen
Nyheter

Expert: Elbilar räcker inte för att nå klimatmålen

Publicerad 29 november 2022 (uppdaterad 29 november 2022)
Generösare reseavdrag, skrotad klimatbonus och en lägre reduktionsplikt riskerar att stoppa utsläppsminskningen. Den slutsatsen drar både Energimyndigheten och forskare vid Chalmers, skriver DN.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat om flera forskningsrapporter som slår larm om att omställningen till elbilar inte ensamt är tillräckligt för att nå klimatmålen.

I en studie som publicerades 2020 gjorde forskare vid universitetet i Toronto beräkningar på hur många elbilar som skulle krävas fram till år 2100 för att hålla den globala temperaturökningen under två grader. Bara i USA skulle det krävas att 90 procent av dagens fordonspark ställdes om till eldrift istället. Bara 0,3 procent av alla fordon i USA är i dag, enligt studien, elbilar.

Betydligt närmare i tiden än så är år 2030. Till dess ska Sverige ha sänkt koldioxidutsläppen med 70 procent i förhållande mot dagens nivåer. Något som främst ska skapas genom politiska incitament, där det som är kvar av bonus-malus-systemet och reduktionsplikten setts som två viktiga nycklar i omställningsarbetet.

Nu varnar Energimyndigheten för att detta arbete, i den politiska riktning som landet tagit efter Tidöavtalet, inte blir tillräckligt för att nå utsatta klimatmål.

Lång livslängd

En bidragande orsak är att moderna bilar blir allt mer hållbara. En personbil i dag har en livslängd på ungefär 17 års tid, vilket gör att fordonen inte skrotas ut i den takt det är tänkt.

Enligt en artikel i Dagens Nyheter fastslår Energimyndigheten att även om elbilsförsäljningen i dag helt tar över och med fortsatt hänsyn till de redan befintliga fossildrivna bilarnas beräknade livslängd, skulle det fortfarande finnas 2,5 miljoner fossildrivna bilar i trafik i Sverige till år 2030.

”Målat in sig i ett hörn”

Samma slutsats drar också forskare vid Chalmers. Där menar professor Björn Sandén att poltiken kraftigt försämrar regeringens incitament för att klara landets omställning till elbilar.

Genom att reduktionsplikten sätts till ett minimum och när sänkt bränsleskatt samt ett mer generösa reseavdrag införs och därtill slopad klimatbonus för klimatsmarta elbilar försämras villkoren för hushåll som vill välja elbil före en fossilbil rejält, menar han.

– Som det ser ut nu har regeringen målat in sig ett hörn. På det här sättet är det väldigt svårt att nå klimatmålet, säger Björn Sandén vid Chalmers till tidningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (116)

  • 27 december 2022 Ja det är bra J.L att du kan…
  • 27 december 2022 Nu råkar undertecknad vara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.