Transportstyrelsen överlämnade i slutet av mars en utredning till regeringen om den så kallade supermiljöbilspremien. Där föreslås att 40 000 kronor ska betalas ut till personer som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer.
Men bilarna måste även uppfylla krav om energieffektivitet, buller och säkerhet med fem av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Det senare ställer till problem för marknadens första moderna elbilar eftersom Mitsubishi i-MiEV – världens första massproducerade elbil – i februari endast tilldelades fyra stjärnor.
”Denna bil som är en elektrifiering av en relativt gammal bilplattform fick ett relativt dåligt resultat”, skriver Transportstyrelsen i sin utredning.
Modellen bygger på samma arkitektur som Citroën C-Zero och Peugeot iOn som därmed får samma krocktestbetyg. Bilarna kan därmed inte få supermiljöbilspremien, såvida de inte byggs om och tillverkarna bekostar en ny omgång tester av Euro NCAP.
Tidigare har Euro NCAP aviserat att organisationen ska krocktesta fler elbilar under 2011.
Diskutera: Rätt att också knyta premien till ett säkerhetskrav?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tack för det.
Finns ingen anledning att skattebetalare ska subventionera bilar som inte klarar säkerhetskraven.
Finns ingen anledning för skattebetalarna att subventionera så kallade miljöbilar överhuvudtaget, så länge inte cyklister och kollektivtrafikanter får 40.000 kr var. Straffbeskatta extra skitiga bilar ordentligt istället.
Eller ge de bilägare som skrotar en bil utan katalysator 40.000. Det hade nog gjort mer för miljön.
amoC, där håller jag med helt.
En kraftigt höjd skrotningspremie skulle göra betydligt mer för miljön än en miljöbilsrabatt.
Särskilt då en miljöbilsrabatt på en bil som ingen kommer att köpa!
Denna Mitsubishi är ett totalfiasko inte sett ifrån att det är en dålig bil utan p.g.a den medvetet dåliga reklam som nu har följt under flera år!
Konsumenterna har redan klassat bilen som ett dåligt val....styrda efter biltilverkarnas viljan.
i-MiEV kostar 363.000kr ...... Colt (som för övrigt är en bra mycket bättre bil ) kostar 119.900!
Givetvis går det då inte att sälja några i-MiEV då andelen billister som inte kör så mycket,inte prioriterar utrustning,komfort,utrymmen eller krocksäkerhet men har obegränsat med pengar samt ett stort "miljöhjärta" .....inte ens syns i marginalerna.
De flesta av oss har bara råd att vara miljövänliga om vi inte blir lurade på kuppen!
Även Colten är miljöklassad och även om den nu är till åren kommen och snart skall ersättas ( iMiEV är som sagt inte ny den heller ) så framstår den som ett klipp på alla fronter i en jämförelse.
Väljer man istället en mer passande jämförelsebil,..nämligen Suzuki Alto så "sparar" man ca 25.000kr till!
Det är själva f.. att inte NÅGON kan sätta ner foten mot dessa svin till biltillverkare då de har lurat oss bra mycket för länge nu. ( men det fungerar ju )
Får se om Renault kan röra runt i smeten ordentligt nu så att vi får se riktiga elbilar till skäliga priser.
April April...
Det här är inget aprilskämt.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Om det här är sant -> vilken idioti! Det finns inga säkerhetstest som kan på riktigt berätta hur säker en bil är. Euro NCAP testet ger en synvinkel på saken men inte är det stor skillnad fast en bil får 3 och en annan 5 stjärnor, förutom psykologiskt.
Nej, Peugo, Mistro har helt rätt i sitt inlägg.
I det här prisläget går det göra ett bättre inköp även när man ser till miljöpåverkan.
Så går det när man beblandar sig med asiatiska bil tillverkare! mest tycker citroen borde hålla sig bort från radioaktiva japaner! renault är bättre de har egna på G och ni vet renault leder bilsäkerheten!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.