Att däcken släpper ifrån sig partiklar när bilen körs är ingen hemlighet. Men nu är forskare vid Imperial College i London ”allt mer oroade” över hur däckpartiklarna påverkar hälsan.
På onsdagen kom ny statistik från miljömyndigheten i Storbritannien som visade att däcken nu släpper ifrån sig betydligt mer partiklar än bilarnas motorer. Över hälften, 52 procent, av alla små partiklar kommer från däck och bromsar medan 15 procent kommer från avgasröret på personbilar.
Att andelen partiklar som kommer från däcken ökar behöver inte bero på att de släpper ifrån sig fler partiklar än tidigare, utan på att allt fler nya bilar har partikelfilter som kraftigt minskar partikelutsläppen från avgasröret. Faktum är att utsläppen av PM2,5- och PM10-partiklar (där siffran anger diametern i mikrometer) minskat kraftigt sedan 1970-talet, och den största källan i dag är olika industriella processer.
Men fortfarande beräknas bildäck släppa ut sex miljoner ton partiklar globalt per år.
Ny forskning visar att partikelutsläppen från däck kan sänkas med 35 procent genom att använda bättre material. Dessutom ska för första gången partikelutsläppen från däcken begränsas i de nya Euro 7-utsläppsreglerna som ska införas.
Partiklar och luftföroreningar påverkar hälsan och orsakar mellan 26 000 och 38 000 för tidiga dödsfall varje år i England. I Sverige uppger Naturvårdsverket att över 7 000 personer dör i förtid varje år på grund av exponering för partiklar, men där är även kvävedioxid och en del andra föroreningar inräknade.
– Även om alla bilar blir eldrivna istället för fossildrivna kommer vi fortfarande ha skadliga utsläpp från bilarna på grund av däckslitage, säger Zhengchu Tan på avdelningen för maskinteknik på Imperial College.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 26 februari 2023 Förbud i lilla Sverige…
- 25 februari 2023 "De partiklar som däcken…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.