Utsläppen av partiklar från bildäck har kommit i fokus den senaste tiden. Bland annat visar forskning att nya däck under vissa förhållanden kan släppa ut 2 000 gånger fler partiklar än en förbränningsmotor släpper ut ur avgasröret.
När däcken slits vid vägkontakt, speciellt vid acceleration, broms eller svängar, så lossar små fragment som sedan hamnar i vattendrag eller i atmosfären, då i form av så kallade sekundära mikroplaster. Och eftersom även elbilar behöver däck är utsläppen inte ett problem som kommer försvinna med fossil utfasning.
"Framtidens utsläpp kommer inte från avgasröret utan från däcken", menar det brittiska företaget Tyre Collective. De började som ett studentprojekt och har kommit på en lösning på hur däckdammet kan fångas upp.
Med hjälp av statisk elektricitet som alstras av bilens generator kan en laddad kopparplatta monterad på däcket "suga åt sig" partiklarna när de lossnar.
I labbmiljö har plattan kunnat dra till sig 60 procent av de luftburna partiklarna som lossnar från däcket.
– I åratal har vi varit så fokuserade på utsläpp från avgasrör, men nu har vi börjat titta på andra källor till nedsmutsning, säger Siobhan Anderson som är forskningschef och medgrundare till The Tyre Collective, i en intervju med CNN.
Företaget har redan hunnit med att göra vägtester av en prototyp tillsammans med biltillverkaren Geely. Sedan dess säger man att bilbranschen visat intresse för ytterligare pilottester. Målet är att lansera produkten 2024 och till en början fokusera på att montera den på fordonsflottor och budbilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 23 augusti 2022 Alla däck är ju av gummi…
- 23 augusti 2022 Man får väl börja med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.