Bilförsäljningen rasade 2008. Men Skoda gick mot strömmen - och ökade den totala försäljningen med 7,1 procent jämfört med 2007.
- Trots de svåra förhållandena har vi lyckats behålla positiva försäljningstrender på flera av våra marknader. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen i Ryssland, Kina och Indien, säger Fred Kappler, styrelsemedlem i Skoda Auto och ansvarig för försäljning
Skodas totala försäljning ökade med 7,1 procent till 674 530 bilar under 2008. Företagets försäljning ökade främst tack vare marknaderna i Kina och Ã-steuropa. Skodas försäljning ökade med 30,1 procent i Ã-steuropa till 123 630 bilar. Till Kina levererades sammanlagt 59 284 bilar under 2008, 117 procent fler än 2007.
Även Västeuropa ökade
Skoda lyckades även öka försäljningen på den västeuropeiska marknaden. Biltillverkarens marknadsandel ökade till 2,3 procent. I Sverige behåller Skoda sin marknadsandel på 4 procent.
Nu tror Skodas Fred Kappler på fler framtida framgångar.
- Även om de framtida försäljningstrenderna är svåra att uppskatta nu, tror vi att efterfrågan av små bilar, såsom Skoda Fabia kommer att växa över hela världen, eftersom denna klass ger ekonomiska besparingar och ligger i linje med den ökande miljömedvetenheten. Vi hoppas även att våra nya modeller som lanseras 2009 kommer att bli en framgång, säger Fred Kappler.
Skodas totala försäljning ökade med 7,1 procent till 674 530 bilar under 2008. Företagets försäljning ökade främst tack vare marknaderna i Kina och Ã-steuropa. Skodas försäljning ökade med 30,1 procent i Ã-steuropa till 123 630 bilar. Till Kina levererades sammanlagt 59 284 bilar under 2008, 117 procent fler än 2007.
Även Västeuropa ökade
Skoda lyckades även öka försäljningen på den västeuropeiska marknaden. Biltillverkarens marknadsandel ökade till 2,3 procent. I Sverige behåller Skoda sin marknadsandel på 4 procent.
Nu tror Skodas Fred Kappler på fler framtida framgångar.
- Även om de framtida försäljningstrenderna är svåra att uppskatta nu, tror vi att efterfrågan av små bilar, såsom Skoda Fabia kommer att växa över hela världen, eftersom denna klass ger ekonomiska besparingar och ligger i linje med den ökande miljömedvetenheten. Vi hoppas även att våra nya modeller som lanseras 2009 kommer att bli en framgång, säger Fred Kappler.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har aldrig kört en Skoda men dom verkar vara som Europas Toyota säkra men ibland tveksamma modeller..Kör Toyaot och har aldrig tyckt om skoda men jag tror dom gör bra bilar..Ge dom ett par år så är dom bland dom största. Dom kanske redan är det iofs..Många kör skoda i min kommun iaf.
Skoda är nog rätt hyfsade nu för tiden, Men prisbilden är alldeles för hög, Så Lägg till lite för marknadens bästa Bil MAZDA istället
Ja detta är väl inte så konstigt med Skoda...
Har ägt en Octavia 1.8t från 2000 nu i 6 år och kört 13000 mil med den tot (18000) utan att något stort har hänt med bilen. Kör även en Saab 9-3 från 2006 och det är ingen märkbar skillnad i kvalitetskänsla . Jo att saaben känns lika gammal som Skodan hehe.
Nää de är nog det smartaste köpet inom VAG koncernen även om en Audi känns betydligt lyxigare och finare. Synd bara att audi har samma artikelnummer på delar som även sitter i en skoda. Ringar i grillen och bättre komfort och ljudnivå kostar allt lite pengar ändå, vilket är väldigt viktigt för vissa.
Kanske borde våra tillverkare hemma Saab och Volvo lära mer av en tillverkare som Skoda som i stort sätt var konkursfärdigt i början på 90-talet.
skoda skoda jajemen..
har en från octavia från 03 inte ett
fel inte ens en glödlampa trasig.
har rullat 7000 mil super nöjd
kommer inte att byta ut den på många år.
Har också en volvo s80 sklijer en del i komfort men kvaliteten är bättre på skodan.
volvon köptes 01 NY 267000:- på 8 år
har jag reppat bilen för 58000:- då räknar jag inte in service på den
ÄR DET KVALITE VOLVO..
kommer att byta den under året mot skoda superb som får dra mer än octavia tror nått åt 1700 kilo..
skoda känns lite burki men det kan man leva med mors..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.