Ford hade haft en mycket starkare position på marknaden i dag om kvalitetsproblemen arbetades bort redan när företagets vd Jim Farley tillträdde 2020. Det sa själv han på en konferens i New York nyligen, enligt Automotive News.
– Jag tror vi alla ångrar saker, och det här är en stor sak för mig, sa han.
Ford har flera gånger hamnat långt ned i undersökningar där ägarna betygsätter driftsäkerheten i sina bilar, och olika typer av garantiärenden kostar Ford enorma belopp.
Jim Farley har tidigare sagt att Ford lämnat över 20 miljarder kronor i vinst ”på bordet” på grund av att olika delar av företaget är ”dysfunktionella”.
Nu satsar Ford bland annat på att knyta de anställdas bonus till förbättrad kvalitet och på att genomföra ett kulturskifte inom företaget för att höja nivån.
– Vi har gjort riktiga framsteg efter att vi genomfört dessa ändringar, säger Jim Farley.
På den svenska marknaden hamnade Ford strax under snittbilen när det gäller ägarnas betyg på bilens kvalitet och egenskaper, enligt förra årets upplaga av Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex. Ford var ett av de märken som tappade mest totalt sett i AutoIndex och det beror bland annat på förändringar bland återförsäljarna.
Kommentarer till artikeln (3)
- 2024-02-17 12:09 Om jag minns rätt så var…
- 2024-02-17 12:04 Ja, tidigare var Fordarna i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.