Ford har knappt börjat leverera F-150 Lightning förrän den eldrivna pickupmodellen ska återkallas för sin första bugg. Totalt handlar det om 2 900 exemplar av bilen där däcktrycksövervakningen i vissa fall inte larmar som den ska för lågt däcktryck.
Bilarna tas antingen in till en verkstad för att genomföra en mjukvaruuppdatering som tar 20 minuter, eller så kan ägarna genomföra uppdateringen hemma. Det dröjer dock en dryg månad innan uppdateringen är klar att ladda ned.
Ford har också tillfälligt pausat leveranserna av Kuga i Sverige på grund av ett fel i nöduppringningssystemet, och elbilen Mustang Mach-e ska uppdateras för att inte stanna plötsligt i trafik. Samtidigt måste Ford Bronco återkallas för ett ”katastrofalt” motorfel och för att barnlåset inte fungerar, och ägare till två av koncernens suv-modeller stämmer nu Ford för att deras bilar plötsligt kan börja brinna utan att Ford hittat någon lösning.
”De är sämst i bilindustrin när det gäller återkallelser och garantiarbeten”
En analys som tidningen Detroit Free Press gjort avslöjar att Ford nu tydligt halkar efter konkurrenterna på den amerikanska marknaden när det gäller kvalitet, driftsäkerhet och återkallelser. Ford kan få problem att utveckla nya elbilar om pengarna istället behöver gå till garantiåtgärder, något som redan i dag kostar enorma belopp.
– Det är problemet nummer ett hos Ford just nu. De är sämst i bilindustrin när det gäller återkallelser och garantiarbeten, säger bilindustrianalytikern John McElroy till tidningen.
Han får medhåll av en annan analytiker, Joe McCabe, som tror att biltillverkarna stressar ut nya modeller utan att testa dem ordentligt, och av finansanalytikern Jerry Decker som äger tusentals aktier i Ford.
– Jag misstänker att en stor del av problemet är att de ersatte äldre och mer erfarna ingenjörer med yngre. Nu gör de yngre ingenjörerna samma missar som de äldre gjorde när de var unga. Hur tusan kan de inte lista ut varför deras dyra suv-modeller börjar brinna?, säger han och efterlyser ett bättre system för att gå till botten med varje enskilt fel istället för att ”bara” lösa felen individuellt.
Ford har nu anställt en ”kvalitetschef”, Josh Halliburton, som erkänner att det kommer ta tid att höja kvalitetsnivån. Enligt honom har Ford rätt typ av kvalitetskontroll på plats redan i dag.
– Vi vet också att kunderna värdesätter företag som agerar med integritet och transparens, och det gör vi. Vi vill ge våra kunder den bästa möjliga upplevelsen med bilarna och leverera en högkvalitativ produkt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 30 juni 2022 mrplot, jag tror du pratar…
- 30 juni 2022 Har en Focus årsmodell 2010…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.