Ford har de senaste åren haft allvarliga kvalitetsproblem som bland annat resulterat i flera återkallelser. Analytikern John McElroy beskrev det tidigare i år som ”Fords problem nummer ett”.
– De är sämst i bilindustrin när det gäller återkallelser och garantiarbeten, sa han till Detroit Free Press.
Nu ska Fords kvalitetschef Stuart Rowley som jobbat på företaget i olika roller i över 30 år gå i pension. Han ersätts av Fords chef för produktutveckling och förbränningsmotorer, Jim Baumbick.
”Högsta prioritet”
Enligt Fordchefen Jim Farley är kvalitet märkets ”högsta prioritet”, och han har tidigare sagt att kvalitetsproblemen påverkar företagets ekonomi även om problemen enligt honom blivit bättre. Jim Farley vill lösa problemen med ny personal, en ny företagskultur och bättre utvecklingsprocesser.
– Vi är inte alls nöjda med vår kvalitet och det inkluderar våra ansträngningar inom återkallelser och kundnöjdhet som vi snabbt måste accelerera, sa han.
Flera återkallelser
Ford har bland annat tvingats återkalla nya elbilen F-150 Lightning tidigare i år trots att den knappt hade börjat levereras. Samtidigt måste Ford Bronco återkallas för ett allvarligt motorfel och för att barnlåset inte fungerar. Ford har också tillfälligt pausat leveranserna av Kuga i Sverige på grund av ett fel i nöduppringningssystemet, och elbilen Mustang Mach-e ska uppdateras för att inte stanna plötsligt i trafik.
På den svenska marknaden fick Ford ett betydligt högre betyg i årets upplaga av Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex än förra året. När det gäller lojalitet – alltså om bilköparna skulle slå till på samma bil i dag med facit i hand – hamnar dock Ford på samma nivå som snittbilen.
Kommentarer till artikeln (3)
- 8 november 2022 Nu är det visserligen några…
- 8 november 2022 Swenssons skrev: Hur svårt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.