För första gången kommer en lätt transportbil med elmotor finnas för försäljning i Sverige.
Under Almedalsveckan på Gotland kommer Ford tillsammans med brittiska elbilstillverkaren Smith Electrical Vehicles förhandsvisa en eldriven transportbil: Ford Tourneo Connect BEV Concept.
Det rör sig om en åttasitsig minibuss som med fulladdat batteri kan köra 160 kilometer. Bilen drivs av elmotor på 50 kilowatt och förväntas av Fords svenska vd Anna Müller främst vara intressant för budfirmor, distributions- och taxiåkerier.
- Genom samarbetet med Smith Electrical Vehichles positionerar sig Ford ännu tydligare som det främsta valet för klimatsmarta, resurssnåla och säkra kommersiella fordon. Och Ford är först med att på bred front leverera bilar som kunderna verkligen kan köpa, som inte bara finns på ritningsstadiet för framtiden, säger Anna Müller.
Bilen blir den första av sin typ i Sverige.
Det rör sig om en åttasitsig minibuss som med fulladdat batteri kan köra 160 kilometer. Bilen drivs av elmotor på 50 kilowatt och förväntas av Fords svenska vd Anna Müller främst vara intressant för budfirmor, distributions- och taxiåkerier.
- Genom samarbetet med Smith Electrical Vehichles positionerar sig Ford ännu tydligare som det främsta valet för klimatsmarta, resurssnåla och säkra kommersiella fordon. Och Ford är först med att på bred front leverera bilar som kunderna verkligen kan köpa, som inte bara finns på ritningsstadiet för framtiden, säger Anna Müller.
Bilen blir den första av sin typ i Sverige.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanon - vilket miljölyft för alla företags- och budbilar i städerna!
Bra jobbat FORD och SEV. Verkar som Ford fortsätter att vara miljöledande på fordonssidan. Har för mig att t ex första Ford Focus Flexifuel kom redan för 6-7 år sedan?!
Ford Focus flexifuel lanserades i Sverige 2001.
Hej!
Har Vi Bilägare totalt missat DFM-bilar. I Sandviken finns redan eldrivna transportbilar. Kolla deras hemsida.
AB Bofors hade faktiskt en eldriven liten lastbil redan slutet 40 början 50-talen!
Den brukade komma smygande i sta´n.
Rälsbusstillverkaren Hilding Carlsson hade en eldriven lastbil som rullade på Umeås gator under 40-talet.
Likaså hade Mjölkcentralen i Stockholm ett antal eldrivna lastbilar under samma era.
Jag tror samtliga var ombyggda Volvolastbilar.
I Stockholm fanns dessutom eldrivna lastbilar med strömavtagare som gick längs trådbusslinjen mellan Kvarnholmen och Södra station.
I övrigt se; smithelectricvehicles.com
HURRAAAAA! Nu har man kommit i fatt el-bilarna från 2a. världskriget.
Sorry S-ES, det har man inte gjort.
Man har i stället skrotat ut utomordentliga urbana kollektivtrafikmedel så som spårvagnar och trådbussar till förmån för dieselstånkor och samtidigt dränerat uppbyggda kunskapsbanker.
I Europa och USA har man på många platser i stället utvecklat dom förstnämnda till synnerligen effektiva och uppskattade transportsystem.
Redaktören säger att det är den första bilen av sin typ i Sverige, men han glömde att säga "på de senaste 60 åren"!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.