Nu introducerar Ford och Argo AI sina självkörande bilar för allmänheten. De robotiserade Ford-bilarna kommer att kunna bokas via taxiappen Lyft i delstaterna Arizona och Texas senare i år, meddelade företagen på onsdagen.
Det här blir den största utrullningen av kommersiellt tillgängliga autonoma bilar hittills. Till en början kommer färre än 100 självkörande Ford Escape-suvar sättas i trafik i städerna Austin och Miami, men planen är att 1.000 bilar ska vara i trafik i sex städer till år 2023.
Till skillnad från Google-ägda Waymos bilar, som kör omkring sina passagerare helt på egen hand, kommer Ford och Argo AI till en början ha två människor ombord i varje bil. En backup-förare bakom ratten ska vara beredd att ta över körningen om något skulle gå fel, och en andra person ska övervaka tekniken som kör bilen.
Att bilarna inte släpps iväg utan mänsklig översyn beror troligen på rutterna de tar. Waymos bilar är begränsade till på förhand godkända rutter i specifika förortsområden, medan Ford och Argo inte planerar några sådana begränsningar.
– Man kommer kunna åka från adress till adress, rutterna kommer inte vara fixerade. Det kommer vara precis som en vanlig taxi bortsett från att det är en robot som kör, säger Argos vd Bryan Salesky i en intervju.
I Lyft-appen, som fungerar på samma sätt som exempelvis Uber, kommer det gå att välja en robottaxi utan att det kostar något extra. Ambitionen är att allmänheten ska lära sig att lita på självkörande bilar – en av de största utmaningarna med tekniken enligt Bryan Salesky.
Han tror dock att resenärerna snart kommer att inse att de självkörande bilarna faktiskt är säkrare. – Vi har alla haft mänskliga chaufförer som vi inte skulle vilja åka med igen. Vi tror att folk, efter att de provat, kommer att tycka om våra bilar och vilja åka med dem, säger han.
Argo AI grundades 2016 av Bryan Salesky och Peter Rander, som tidigare jobbat med självkörande bilar hos Google och Uber. De samarbetar med både Ford och Volkswagen, som tillsammans har investerat 3,6 miljarder dollar i företaget.
Uber, som tidigare investerat stort i autonom teknik och bland annat samarbetat med Volvo, gav i slutet av 2020 upp projektet och sålde sin självkörande teknik vidare. År 2018 kolliderade Ubers självkörande Volvo med en fotgängare som senare dog av sina skador.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.