Helt förarlösa bilar rullar nu i den amerikanska delstaten Arizonas huvudstad Phoenix.
Det är Googles dotterbolag Waymo som nu släppt lös sina helt förarlösa bilar i staden. De senaste åren har Waymos bilar kört sig själva i Phoenix men då alltd med en människa på plats i förarsätet. Nu börjar alltså bilarna köra helt själva, och om ett par månader ska de kunna ta upp passagerare i ett helt förarfritt taxisystem.
–Helt självkörande bilar är här nu. Det ni ser nu är en helt ny fas, säger Waymos vd John Krafcik.
Diskutera: Litar du på den självkörande tekniken?
–Helt självkörande bilar är här nu. Det ni ser nu är en helt ny fas, säger Waymos vd John Krafcik.
Diskutera: Litar du på den självkörande tekniken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, jag åker inte rulltrappa, obemannad hiss eller flygplan där autopilot används. Det är för farligt.
Wohoo! Så häftigt. Äntligen kan man ta bilen till krogen.
pinjong, det innebär att du aldrig åker i en hiss, en rulltrappa eller flyger, eller hur?
Vad vill du ha, oxkärra?
Var det till mig, saabnisse? Du har sett alldeles för lite Nilecity. ;-)
De som finns idag kanske inte är optimalt programmerade.
https://youtu.be/g2ZkQO_HspQ
Alla tekniska system kan fallera så att lite på dem helt kan man inte.
Tvärnit, jämför man ViB och Teknikens Världs artiklar om pressträffen så skiljer de sig rätt mycket åt, för de har gjort olika urval av det som sades. Att ViB inte nämner att Opel ska bli teknikcenter för bränsleceller, elektriska fordon, självkörande teknik och förarstödsassistans förstår jag inte, det är ju rätt väsentlig information och visar på att PSA satsar på utveckling av Opels teknikcenter.
Värt att nämna är förresten att Opel lagt ut en "teaserbild" på en ny eldriven SUV, troligen Opels version av Peugeot 5008 och storebror till Grandland. Opel goes electric. Detta visar också att PSA skyndar på sin tidsplan, för hybriderna skulle komma först men nu kommer allt fler indikationer på att de större bilarna blir helt eldrivna tidigare.
Nej, vackert är det inte med Lidar på taket men teknologin är fantastisk. Den "ser" så otroligt mycket mer av trafikmiljön än en människa klarar. Sedan ska iofs "intrycken" processas korrekt vilket kan vara marigt men själva insamlingen av signaler verkar Google ha fått pli på. Fördelen med utseendet är kanske att andra trafikanter snabbt kan avgöra vad de har att göra med.
Innan jag litar på en förarlös bil vill jag att den först provas i halt vinterväglag under snöfall innan plogbilen har varit framme, då få skyltar syns och vägmarkeringarna är osynliga. Är en förarlös bil endast gjord för sommarväglag och solsken?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.