Det så kallade bonus/malus-systemet har diskuterats flitigt de senaste åren. I dag får elbilar och laddhybrider en bonus vid bilköpet på upp till 60 000 kronor, medan de flesta bensin- och dieselbilar utan hybridhjälp istället får en straffskatt under de första tre åren.
Sedan bonus/malus infördes har laddbara bilar ökat enormt i försäljningsstatistiken och står nu för en stor del av alla sålda bilar i Sverige. Om försäljningen av laddbara bilar håller sig på denna nivå, eller ökar, kommer det påverka balansen mellan bonus och malus och då kan systemet eventuellt behöva göras om.
En lösning som Dagens Nyheter skriver om är att införa rabatter även på begagnade elbilar, för att det inte bara ska vara nybilsköpare som gynnas. Det har till exempel införts i Nederländerna.
Och enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.
– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det känns rimligt att bara elbilar får bonus när bilar drivna av bensin/diesel får sån kraftig malus. Varför skall då hybrider som går 3--5 mil på el istället få sån bonus de får idag ? Efter dessa få mil är dom ju väldigt likvärdiga med sina syskon inom samma familj som drivs av fossilbränsle allenast och drabbas av rejäl malus - vilket t o m utpräglade småbilar gör numera.
Även om man kan kritisera bonus för laddhybrider så känns det galet att fordonsskatten förändras från ena året till det andra. Inlärningseffekten försvinner och folk blir förvirrade. Vad ska de köpa? Är ett bilval bra ena året för att bli värdelöst nästa?
Bra förslag i nederländerna, 40.000kr till ny elbil och 20.000kr till beg.elbil. Det skulle vara intressant att införa här. Många av dagens elbilar köps eller leasas av företag, men på andrahandsmarknaden är det privatbilister som köper.
Nu är det ju bara en gissning från Ronny Svenssons sida. Och har man köpt en laddhybrid och skickat in formuläret så borde man väl få ut bonusen? Jag förstår inte upprördheten. Men bra förslag om bonus på begagnat.
Hur många gånger ska en bonus på begagnat betalas ut? Varje ägarbyte?
Jag har en affärsidé...
Om inte maluspengarna räcker till för alla som ska få en bonus är väl det enklaste att ha malus i fyra eller fem år istället för tre?
Pi, men hallå, bonus på laddhybrider eftersom 3-4 mil täcker många av vardagens resor, eftersom resorna i stan, bland folk, blir på el så partiklar och kväveoxider minskar, eftersom 4 mil är 10 % av en 40-milaresa, klart bättre än inget osv osv.
johnkommentar - visst, men majoriteten av dessa bilar är säkert s k tjänstebilar där man ofta kör betydligt mycket mera än 3--4 mil/dag - borde det väl i alla fall vara eftersom det är en "tjänstebil". Varför mycket lägre årlig skatt och dessutom bonus på kanske 30.000 kr vid köpet ? Man borde väl vara nöjd med en mycket lägre rörlig kostnad de 3-5 mil per dag man kör när bilen ändå skitar ner lika mycket som en straffbeskattat fossilbränslebil efter den sträckan - eller i alla fall som en konventionell hybridbil. Tycker att just laddhybrider lever i ett gränsland som f n gynnas lite för mycket skattemässigt.
Pi, jag är av en uppfattning att området "tjänstebilar" är mer ett samlingsbegrepp. En mycket stor grupp s.k förmånsbilar finns hos personer som absolut inte har fått bilen för de har behov av en sådan i sin tjänst. Det är bara för att det är en förmån, lockvara, för just den befattningen. Det är hur många chefer som helst där ute som har förmånsbil, bara för att det är en chefsbefattning och inget annat. Jag har själv arbetat i flera sådana organisationer där det florerar gott om förmånsbilar "bara för att" .
Så jag tror på Johnkommentar, finns gått om laddhybrider där ute som bara går 2-3mil enkel resa, till och från jobbet. Någon gång körs det till ett möte på stan.
Det är väl oftast förmånsbilar och inte tjänstebilar. Man får dem istället för en högre lön.
Många körs förhållandevis lokalt också. Bara för att man behöver bil behöver punkterna man ska mellan vara långt isär. Det räcker ju att det är fel punkter i 08-området så är det knappt lösbart på en halv arbetsdag utan bil.
Varför var man tvungen att höja utsläppsnivån?
Stå upp mot bolagen och ha hårdare krav, samt testa bilarna i oberoende anläggningar. Då kan vi gynna de tillverkare som verkligen sänker sina utsläpp med att ge en bonus för dessa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.