När tillverkningen startade på nytt i början av december var takten blygsam. Två bilar per dag sattes ihop. Nu, fyra månader senare, har arbetstempot ökat något.
– Vi gick upp från två till sex bilar om dagen för ett tag sedan, säger Göran Fredriksson på Nevs kommunikationsavdelning.
Fabriken på Stallbacka kan tillverka 190 000 bilar om året och på sikt har Nevs som mål att utnyttja hela kapaciteten.
– Det här är en inkörningsperiod för oss och det handlar om utbildning, att leverantörer ska leverera i en viss sekvens och så. Sedan kommer att vi att öka takten allteftersom efterfrågan på våra bilar också ökar, säger Göran Fredriksson.
I mitten av april kommer de första bilarna att levereras.
Diskutera: Vad tror du om Nevs chanser på sikt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stoor, du ser enkelt skillnaden på Saabmärket på huven, är det blankt är den ny, finns det blå färg är det den äldre, men så finns det åtskilliga ännu äldre förstås som också har blanka märken och då blir det svårare :o)
Det här med att skruva upp produktionstakten påminner om Morgan som på 1960-talet tillverkade sex bilar i veckan, sedan infördes lediga lördagar, men man kunde fortfarande tillverka sex bilar i veckan...
Fler snablar rullar ut med el-fel och och dålig kvalitet, vad är det frågan om stoppa vansinnet! kolla på denna lista vilka bilar som har flest elfel och Saab ligger väldigt illa till!
Bilarna med mest och minst elfel
Biltillverkare Andel som haft elfel
Toyota 3%
Subaru 5%
Peugeot 12%
Nissan 12%
Volkswagen 13%
Hyundai 13%
Ford 14%
Porsche 15%
Lexus 16%
Citroën 16%
BMW 17%
Snittbilen 17%
Mazda 18%
Mercedes-Benz 19%
Audi 19%
Volvo 19%
Kia 21%
SAAB 24%
Skoda 25%
Mini 25%
Opel 34%
Ska man gå efter den listan så betyder ju det att tex Renault eller Seat som inte är med på listan är helt felfria..eller?
Reverend Benny@ seat är inte franskt utan tyskt! så du blandar ihop det med syd europa
och tysk teknik seat är en vag produkt alltså mer el-fel än renault! saab och opel har alltid haft problem med elen och dålig kvalitet, bojkotta svensk bilindustri! en katastrof för världen bilar som är gjorda av apor till hjärna!
@ True Beliver
Min kommentar hade ingenting att göra med i vilka länder som bilar produceras, eller var deras teknik kommer ifrån.
Jag undrar hur seriöst man ska ta listan när inte alla märken finns representerade samt vi inte vet vilka modeller det gäller eller hur många som svarat.
Reverend Benny@ Jag har ägt och kört flera Renault modeller har aldrig haft mer el-fel än andra så kallade premium bilar utan tvärtom, men tyskt, svenskt, och japanskt aktar jag mig för! trivs bäst med franska felfria bilar speciellt citroën!
true believer, nu får du förklara dig, är Seat tyskt?
Det innebär alltså att Chrysler är italienskt, Volvo är naturligtvis kinesiskt och det gäller väl snart också PSA.
Renault klarar sig väl ett tag eftersom de till största delen är statsägda.
Men hur ska vi ha det? Är det ursprunget, tillverkningslandet eller ägarens hemland som anger märkets hemvist?
saabnisse@ vad då är seat tyskt? vad finns det som är spanskt då? måste isf vara skit ;-) vad har Spanien att komma med jämfört med Frankrike?
saabnisse@ Italien hade t.ex Fiat 126, 600, 500 o.s.v som resten av världen kopierade vilt eller licens tillverkade, även i Spanien som Seat 600 är det det du menar?
Att ens orka bråka om vilket land något märke är ifrån, och däri lägga värderingar om kvalitet känns lite passé i dagens globaliserade värld.
Men då listan om elfel användes som slagträ rörande Saab, och jag ifrågasätter hur seriöst man ska se på listan, så undrar jag om de bilar som inte finns på listan, ska man se dessa som felfria?
I detta fall så använde jag Renault och Seat som exempel, men det finns säkert fler.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.