Hittills har nya Saab 9-3 bara kunnat provköras i Trollhättan, men snart kan den pånyttfödda modellen köras på fler orter.
Mot slutet av april kommer Nevs, som startade produktionen i Trollhättan i december, att arrangera provkörningar av Saab 9-3 på tjugotalet orter runt om i landet.
– Vi får mycket samtal från kunder som tycker att bilen är intressant och gärna skulle komma och provköra, men man har inte tiden att åka till Trollhättan, då ska vi se till att det finns fler orter i Sverige att provköra på, säger Göran Fredriksson på Nevs.
Hur provkörningarna ska gå till och vilka orter som blir aktuella är dock oklart.
– Vi återkommer med mer information, säger Göran Fredriksson.
Försäljningen av 2014 års modell av 9-3 sker via Nevs hemsida och priset för en manuellt växlad bil är 279 000 kronor. Tillägget för automatlåda är 10 000 kronor.
Diskutera: Hur kommer intresset för provkörningar att se ut?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är om Nevs har lyckats bota de gäckande elproblemen hos Saab, som kan vara relaterade till bakgrunden inom Opel. Tyskarna är sämst när det gäller att göra fungerande elsystem. Tydligen har det brittiska mörkret flyttats till Tyskland. :)
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140326/lasarna-rasar-mot-elfelen
Tror att de största spekulanterna redan har köpt sin bil och att det inte finns så många till som faktiskt kan tänka sig att slanta upp nästan 300.000kr för en ny-gammal Saab. Att det däremot finns betydligt fler nyfikna själar som vill ta sig en provtur är en helt annan sak. (helst då på den egna orten)
Kommer de efter en provtur att plocka fram plånboken? ....Skulle inte tro det tyvärr då ett bilval för de flesta handlar om mer kronor och ören än hjärta.
Det är en "ickefråga" vilka ev. fel som dessa Saabar kan tänkas få i framtiden då det knappast är någon som sätter familjens ekonomi på spel som kommer att köpa dessa bilar.
Att sätta värde på en okomplett lista som skall visa mängden elfel efter en enkät är bara så dumt det kan bli.
"brittiska mörkret flyttats till tyskland" ? Det säger du när Mini ligger tvåa på listan och det finns mer "tyska" tillverkare under snittbilen än över?
Måste ändå säga att 9-3 designen fortfarande står sig rätt bra efter alla dessa år, bilen ser fortfarande fräsch ut.
Raphael, jag har ägt franska bilar i 26 år!
Enligt min erfarenhet var det först när det kom Bosch system som det blev problemfritt och ändå var det inte mycket som var komplicerat.
Nåja, stora problem var det inte tidigare, men det fanns då och då, läckande baklampor, fulla med vatten, krångel med tändsystem osv..
På tal om att sätta familjens ekonomi på spel...
Hur är det att köpa en diesel med alla höga reparationskostnader som det innebär eller alla bilar med diod/led belysning?
Ser fram mot när folk upptäcker att ett bakljus eller DRL ljus slocknar. Billigt? Nääe!
Fast nu finns ju inte Saab i diesel version att köpa, och led ska ju hålla längre än vanliga lampor samt dra mindre ström. Så känns som att fördelarna väger upp nackdelarna med led
Shogun : Valeo är bäst ;) Om Lukas uppfann mörkret så uppfann Valeo glappkontakten ;)
Av alla bilar jag ägt hade min C2 -06 överlägset mest elfel...
En modern Dieselmotor bör ju jämföras mot en modern Bensinmotor ( vilket det inte handlar om här) och enligt den verkstaden som jag pratade med nu senast så är det minst lika mycket problem med nya bensinmotorer som dieslarna så att hävda att det alltid blir billigare på sikt med en bensinare är jag inte så säker på att det stämmer ..
Kör man dock lite så skulle jag ha valt en bensinmotor då de oftast är billigare i inköp och inte så känsliga vid korta turer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.