Trafikverket presenterade på måndagen preliminär statistik om antalet dödade i vägtrafiken för det gångna året. Dödssiffran är högre än 2010 (290) – men den näst lägsta sedan 1942.
– Även om det har skett en ökning av dödade i vägtrafiken i år jämfört med i fjol är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger generaldirektör Gunnar Malm.
Under 2011 ökade antalet förolyckade fotgängare dramatiskt, från 31 (2010) till 54. Bland annat omkom åtta vid övergångsställen och ytterligare åtta i samband med backning.
Förare är dock den största gruppen bland de omkomna, 118 stycken. Näst största gruppen är passagerare, 54 stycken. 239 av de omkomna är män, 75 är kvinnor.
Gamla bilar sladdar
Antalet döda på fyrhjuling ökade också under 2011, från tre (2010) till åtta. Vid sex av åtta fall framfördes fyrhjulingen olagligt. Alkohol var inblandat i hälften av fallen.
Trafikverket noterar också att risken för en dödsolycka är fyra gånger större på vägar med mötande trafik jämfört med mötesseparerade vägar samt att bältesanvändningen under 2011 var den högsta någonsin, 97 procent.
15 dödsolyckor har orsakats till följd av sladd på halt väglag. Sju av de inblandade bilarna har rullat på dubbdäck, sex var utrustade med dubbfria däck, två med sommardäck och två med okänd däcktyp. 13 av 15 bilar var äldre än 10 år, endast en var utrustad med antisladdsystem.
Jämfört med andra europeiska länder står sig Sverige väl när det gäller antalet omkomna i trafiken. Med 3,3 döda per 100 000 invånare är endast Storbritannien (3,1) och Nederländerna (3,2) bättre. Snittet inom EU är 6,2 döda.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ytterligare ett bevis för att myndigheternas experimenterande med fartgränserna inte fungerar.
Vad som också måste beaktas är att vi hade en lång och hård vinter som bidrog till att hålla dödsfallen nere.
Man pratar om fyrhjulingarna, men är även snöskotrarna inräknade? De är båda lika mycket arbetsfordon, och körs ofta av "fel" personer.
hultarn var ser du att hastighet skulle vara inblandat i dödsfallen 2011?
Jag ser inte hastighet nämnas alls i ovanstående artikel. Jag antar att du menar att sänkt hastighet skulle vara orsaken?
Det kan ju vara så att det är fortkörarna som är orsaken till en del av olyckorna, jag tänker då på omkörningsolyckor som ofta orsakas av "nällade" fortkörare som inte accepterar de sänkta hastighetsbegränsningarna. Detta skulle förklara nedanstående citat
"Trafikverket noterar också att risken för en dödsolycka är fyra gånger större på vägar med mötande trafik jämfört med mötesseparerade vägar"
Hackenbush:
Hastigheten är alltid inblandad.
Anledningen till att jag tog upp hastigheten är att det innan jul spreds mycket propaganda för hur bra hastighetssänkningen påstås vara, fast verkligheten visade sig bli en annan...
OM det e sant som jag hörde av en professor häromåret så leder ökade hastigheter till färre olyckor på vägarna eftersom ju längre tid man vistas på vägen ju högre e olycksfrekvensen eftersom om man INTE e på vägen kan man ju inte krocka. Alltså ju fortare vi kör desto kortare tid blir vi på vägen å ju färre borde isåfall olyckorna bli, eller?
Swenssons:
Det där går säkert att bevisa på något sätt, men.. verkligheten är inte så enkel. Vi kör ju inte som kulor i ett flipperspel, där kortast möjliga tid på fältet ger minst poäng...
Däremot kan man fundera på vad de ständiga fartsänkningarna har gjort för nytta. UK och Nederländerna har ju högre fartgränser men är säkrare.
I Sverige tror myndigheterna att man kommer nå Nollvisionen med hjälp av låga fartgränser och kameror...
Swensson har en påäng. När hastigheten går mot oändligheten går tiden på vägen mot noll. Fast det finns nog lite problem med just den teorin. :)
Haha Swenssons då skulle vi alltså få färre olyckor på vägarna om vi alla körde i 200 km/h? Din logik är hemskt dålig.
Det är mycket tråkigt att många omkommer (och blir svårt skadade. Hur många var de?) i olyckor på våra vägar.
Nästan hela ökningen bestod av påkörda fotgängare. Vad är felet? Respekten för bilar är för dålig.
Är det "Det är bara att kliva ut-kampanjen" (Zebralagen) som hänger kvar?
Vad får barn för trafikundervisning i skolorna idag?
I många bostadsområden ser man hinder och skyltar som föräldrar satt upp för att upplysa bilförarna om att det finns barn på gatan. Vad signalerar detta till barnen? Att vägen är en lekplats? I ett av dödsfallen här ovan känner jag till hur ett barn omkom. Det hade krupit under en parkerad bil. Hur många förare tittar under sina bilar när de ska köra iväg?
Åtta påbackade. I USA diskuteras införande om lag på backkamera. Det kanske vore något här med. Även parkeringssensorer varnar effektivt om något är bakom.
Alkohol redovisas bara för fyrhjulingar. Det hade varit intressant att få veta lite mer, liksom om övriga droger.
Antisladd är bra. Endast en av 13 sladdande hade antisladdsystem.
Storbritannien och Holland är bättre än oss. Hur kommer det sig?
Jag hoppas vid gud att den där "Swenssons" inte tror på dumheterna. Dessvärre finns det ju de som saknar hjärnsubstans och okritiskt går på precis vad som helst bara det finns någon (odefinierad) professor i sammanhanget. Förhoppningsvis raljerar "Swenssons" bara.
Jag har bemött i princip samma påstående i en annan tråd tidigare.
Saker och ting måste alltid relateras till något annat och i såna här statistiska sammanhang måste man alltid ange vad som ligger inom de normala variationerna.
Antalet döda är ju trots allt en liten grupp och även om alla yttre variabler var identiska, så skulle ändå variationer förekomma.
Ökad stress, farligare baksätessäkerhet, Facebook i mobilen, dubbfria vinetrdäck och bevisat att folk kör fortare tack vara antisladd, ökat driftingintresse, fler gamlingar, fler som tagit körkortet i sitt hemland med enklare krav, ökat datorspelande mm mm. Klart fler dör!
Jag har en modern bil med ESP mm men kör som jag inte haft det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.