Nästa artikel
Fler dödades i trafikolyckor 2011
Nyheter

Fler dödades i trafikolyckor 2011

Publicerad 2 januari 2012 (uppdaterad 2 januari 2012)
314 personer omkom i trafiken under 2011, visar nya siffror från Trafikverket. Det är en ökning med 24 döda jämfört med 2010.

Trafikverket presenterade på måndagen preliminär statistik om antalet dödade i vägtrafiken för det gångna året. Dödssiffran är högre än 2010 (290) – men den näst lägsta sedan 1942.

– Även om det har skett en ökning av dödade i vägtrafiken i år jämfört med i fjol är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger generaldirektör Gunnar Malm.

Under 2011 ökade antalet förolyckade fotgängare dramatiskt, från 31 (2010) till 54. Bland annat omkom åtta vid övergångsställen och ytterligare åtta i samband med backning.

Förare är dock den största gruppen bland de omkomna, 118 stycken. Näst största gruppen är passagerare, 54 stycken. 239 av de omkomna är män, 75 är kvinnor.

Gamla bilar sladdar
Antalet döda på fyrhjuling ökade också under 2011, från tre (2010) till åtta. Vid sex av åtta fall framfördes fyrhjulingen olagligt. Alkohol var inblandat i hälften av fallen.

Trafikverket noterar också att risken för en dödsolycka är fyra gånger större på vägar med mötande trafik jämfört med mötesseparerade vägar samt att bältesanvändningen under 2011 var den högsta någonsin, 97 procent.

15 dödsolyckor har orsakats till följd av sladd på halt väglag. Sju av de inblandade bilarna har rullat på dubbdäck, sex var utrustade med dubbfria däck, två med sommardäck och två med okänd däcktyp. 13 av 15 bilar var äldre än 10 år, endast en var utrustad med antisladdsystem.

Jämfört med andra europeiska länder står sig Sverige väl när det gäller antalet omkomna i trafiken. Med 3,3 döda per 100 000 invånare är endast Storbritannien (3,1) och Nederländerna (3,2) bättre. Snittet inom EU är 6,2 döda.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-01-02 17:56
Thommys

Det är mycket tråkigt att många omkommer (och blir svårt skadade. Hur många var de?) i olyckor på våra vägar.

Nästan hela ökningen bestod av påkörda fotgängare. Vad är felet? Respekten för bilar är för dålig.

Är det "Det är bara att kliva ut-kampanjen" (Zebralagen) som hänger kvar?

Vad får barn för trafikundervisning i skolorna idag?

I många bostadsområden ser man hinder och skyltar som föräldrar satt upp för att upplysa bilförarna om att det finns barn på gatan. Vad signalerar detta till barnen? Att vägen är en lekplats? I ett av dödsfallen här ovan känner jag till hur ett barn omkom. Det hade krupit under en parkerad bil. Hur många förare tittar under sina bilar när de ska köra iväg?

Åtta påbackade. I USA diskuteras införande om lag på backkamera. Det kanske vore något här med. Även parkeringssensorer varnar effektivt om något är bakom.

Alkohol redovisas bara för fyrhjulingar. Det hade varit intressant att få veta lite mer, liksom om övriga droger.

Antisladd är bra. Endast en av 13 sladdande hade antisladdsystem.

Storbritannien och Holland är bättre än oss. Hur kommer det sig?

#9 • Uppdaterat: 2012-01-03 04:56
Roy J

Jag hoppas vid gud att den där "Swenssons" inte tror på dumheterna. Dessvärre finns det ju de som saknar hjärnsubstans och okritiskt går på precis vad som helst bara det finns någon (odefinierad) professor i sammanhanget. Förhoppningsvis raljerar "Swenssons" bara.
Jag har bemött i princip samma påstående i en annan tråd tidigare.

Saker och ting måste alltid relateras till något annat och i såna här statistiska sammanhang måste man alltid ange vad som ligger inom de normala variationerna.
Antalet döda är ju trots allt en liten grupp och även om alla yttre variabler var identiska, så skulle ändå variationer förekomma.

#a • Uppdaterat: 2012-01-03 10:21
hokus pokus (ej verifierad)

Ökad stress, farligare baksätessäkerhet, Facebook i mobilen, dubbfria vinetrdäck och bevisat att folk kör fortare tack vara antisladd, ökat driftingintresse, fler gamlingar, fler som tagit körkortet i sitt hemland med enklare krav, ökat datorspelande mm mm. Klart fler dör!

Jag har en modern bil med ESP mm men kör som jag inte haft det.