Två polismän har fallit i tjänsten det senaste året. Båda polismännen som är i 50-årsåldern ådrog sig dödliga skador vid kraschvåld när deras polisfordon varit inblandade i olyckorna.
Hur hedras och minns polisväsendet i Sverige polismän som dödas i tjänsten?
Internationellt sett finns det minnesceremonier när polismän dödas i tjänsten. Det är hög tid att Rikspolisstyrelsen gör en insats för de som drabbas av de dödliga skadorna. Närstående och kollegor tillsammans talar för att tragiken drabbar ett stort antal människor.
Jag vill inte spekulera i några orsaker till varför de tragiska krascherna inträffat och drabbat polispersonal, kollegor och inte minst närstående och vänner. I oktober förra året körde en polisman i femtioårsåldern utryckning med sin polisbil och kolliderade med en älg väster om Kalmar.
Häromdagen avled en polisman efter en svår trafikkrasch i Skåne. Polismannen som färdades i en civil polisbil hade kört ut från en sidoväg och blev påkörd av en personbil.
De dödliga skadorna bland utryckningsförare i Sverige är relativt få om man studerar tillgänglig statistik. Men de ska inte förekomma. Polisen har en intern trafiksäkerhetspolicy och vi har en nationell nollvision. Likaså har svensk polis under senare år börjat satsa allt mer på att utbilda och vidareutbilda polisbilsförare vilket är väldigt positivt.
Skadeutvecklingen har annars under senare år varit en dyster läsning i statistiken. Dödsolyckorna där polismän omkommit i tjänsten är tragiska och drabbar den enskilde polismannen och hans/hennes familj och närstående.
Under perioden 1993-2011 har 6 polismän dödats i tjänsten genom trafikolyckor. 5 män och 1 kvinna. Medelåldern bland de poliser som omkommit i trafikolyckor med polisfordon var under perioden 47,3 år.
På Svenska Polismäns Minnesportal på internet hedras poliser som fallit i tjänsten. Från Rikspolisstyrelsen sida är man tyst om dessa händelser. Vad beror denna tystnad på? Det är anmärkningsvärt att det är så tyst från arbetsgivaren Rikspolisstyrelsen när polismän dödas i tjänsten eller ådrar sig svåra personskador i samband med olyckor med polisbilar.
I andra länder till exempel i USA hålls särskilda minnesceremonier. Ett sätt att hedra fallna poliser i tjänsten till exempel genom trafikolyckor vore att också Rikspolisstyrelsen kunde ordna en särskild minneshögtid. Det skulle i så fall ligga väl i linje med erfarenheter i andra länder.
JÖRGEN LUNDÄLV
Docent i trafikmedicin vid Umeå universitet
Docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet
Diskutera: Vad tycker du om Jörgen Lundälvs debattartikel?
1993: 1 polisman (31 år) omkom i krasch mellan två polisbilar.
1995: 1 polisman (45 år) omkom på polismotorcykel.
2001: 1 polisman (40 år) omkom då polisbil kraschade med långtradare.
2005: 1 polisman (54 år) omkom när polisbilen kraschar med ett tåg.
2010: 1 polisman (56 år) omkom då polisbil kraschade med älg.
2011: 1 polisman (58 år) omkom då polisbil blev påkörd av personbil.
Källa: Svenska Polismäns Minnesportal, Mediearkivet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En svår avvägning tycker jag. En polisman eller en ambulansförare som förolyckas är alltid olyckligt och sorgligt, men inte är det väl värre än en t.ex en byggarbetare, svetsare eller någon annan yrkesutövares frånfälle på arbetet.
Var drar man gränsen? Vems död skall hedras mer än den andres?
Man kan tycka att amerikaner är bra på att hedra sina" fallna hjältar" som runt 9/11 mm, men i.o.m detta gör man faktiskt skillnad på folk och folk.
Man kan inte glömma att det finns andra yrkesgrupper som faktiskt har dödsfall på sina arbetsplatser.
I EU omkommer ca 5500 personer varje år och i Sverige ca 55 i arbetsrelaterade olyckor.
Om man skall hedra någon, så borde man hedra alla eller ingen.
Jörgen menar nog att man ska hedra dem som "faller" i statlig tjänst. Men det spelar ingen roll enligt min mening. Det där amerikanska flaggviftandet och överdrivna paraderandet får mig att må illa. Det där tramset ska vi inte ta efter.
Att olyckorna händer är väl rätt självklart igentligen. Du har poliser med adrenalin i kroppen och säkerligen tusen tankar i huvudet - har de så bråttom att de krockar och avlider, så är det säkerligen ingen skitsak de ska till. Sen har vi omgivningen som måste hinna ge väg åt en polisbil som kanske åker runt 100 blås inne i staden. Hände en olycka i Linköping förra året (eller förrförra? eller rent utav förrförrförra?) där en polisman och troligen den omnämnda kvinnan där körde in i en buss som var på väg ut från resecentrum. När det är mycket bilar och köer som kan dölja andra bilar är det nog svårt att se en framrusande polisbil. Busschauffören hade uppenbarligen inte sett bilen och körde ut.
Det finns säkerligen lösningar. En lösning vore att sätta upp varningsljus på trafikljusen, som tänds när ett utryckningsfordon är inom en viss radie (när den tänkta sändaren på polisbilen, ambulansens etc är inom räckhåll). Skulle inte påverka ljussignalerna i sig, bara varna om att det finns en blåsljusbil i närheten. Skulle kunna skärma sändaren så den bara sände i en rätt smal kon framför bilen i fråga så skulle bara de på vägen bilen åker på påverkas. En annan enklare lösning vore kanske en uppfällbar högre blåsljuskylt som man kan kan fälla upp (tänk er en sån barn-skylt taxibilarna har, men i form av en helvit låda med blått blixtljus i). Då får man en större ljusskälla som syns över lite fler bilar än de vanliga Standbyramperna (som mest verkar vara designade med aerodynamik i åtanke).
Eller köp högre bilar, typ XC70. De har dock sämre köregenskaper så det blir kanske plus minus 0.
Ännu en amerikansk företeelse som man försöker införliva in Sverige. Är vi inte nog amerikaniserade här redan?
Som vissa poliser kör så är det fantastiskt att inte fler dör. Har flertalet gånger sett polisbilar susa förbi utanför fönstret i hastigheter långt över 100km/h. Mitt inne i en stad med flertalet skymda utfarter, avtagsvägar och övergångsställen. Vid ett övergångsställe så ligger den kommunala musikskolan och det står bilar parkerade på samma sida vägen. Har varit några riktigt ruskiga körningar som skulle kunna sluta i blodbad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.