För några månader sedan provkörde Vi Bilägare den nya fyrhjulsdrivna versionen av Panda. Då stod det däremot inte klart om modellen över huvud taget skulle tas in i Sverige för försäljning.
Men nu är det bestämt. Bilen kommer till Sverige och börjar säljas i samband med Stockholm Lifestyle Motor Show som äger rum mellan den 24 – 27 januari.
Priset blir 139 900 kr och då får man den lilla tvåcylindriga 0,9-liters bensinmotorn som utvecklar 85 hk och har ett utsläpp på 114 g/km. Förbrukningen anges till 4,9 l/100 km och växlingarna sköts av en 6-växlad manuell låda.
Till standardutrustningen hör bland annat stopp/start-teknik, 15-tums aluminiumfälgar och ELD (electronic lock differential) som bromsar slirande hjul. Fiat Panda 4x4 är den enda fyrhjulsdrivna bilen i sin klass, enligt Fiat.
Här kan du läsa mer om modellen samt provkörningen av Fiat Panda 4x4.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Panda 4x4?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En nyhet som jag redan vetat någon vecka.
Skall absolut kika på den.
Verkar vara ett hyggligt pris.
Överraskad att priset blev så pass vettigt ändå, kul!
Marknadens billigaste fyrkrafsare samtidigt som den spöar nästan alla mångdubbelt dyrare fläsk-suvar i terrängen. Den borde kunna sälja här trots de flesta svenska bilköpares ogrundade fördomar mot märket.
Lite klen motor kanske i min smak men den är nog tillräcklig för de flesta ändå.
Skall provas även om jag har lååångt till närmaste ÅF.
Mja ensam i sin klass är den väl inte.
Suzuki Swift finns som 4x4 och Suzuki SX4 är inte mycket dyrare.
http://www.suzuki.se/4x4
Tvåcylindrig = Nej tack!
vete katten om inte clio har fått sin överman vad gäller ful instrumentering, men smaken är ju olika, tack och lov.
Fiat har producerat ett otal modeller av mycket bra kvalitet. Ett tag hade man stora problem med rosten, vilket många andra märken också hade, inte minst japanska bilar. Av någon anledning har Fiats problem med rost fastnat i folks medvetande på ett särskilt sätt. Trots att problemen till största delen är lösta påstår folk, i synnerhet de som aldrig ägt en Fiat, att de är rostbenägna. Vandringssägner är inte lätta att få bort.
@VW Polo 2012: Har du ens provkört nån bil med den motorn? Den är hur rolig som helst, tyvärr når man rödmarkeringen lite väl fort. Dom hade gärna fått höja den.
Den här blir definitivt en kandidat som andrabil. Riktigt charmig och praktisk bil.
Fräck, men den klår inte en Niva... ;-)
Hej! Henrik_gbg Nej jag har inte provat den motorn. Men gillar att ligga på låga varv och glida fram, vilket jag inte TROR att denna klarar. Men det trodde jag faktiskt inte om Polomotorn heller som bara har 1200cc. Som dock bara varvar 2200 varv i 110 km vilket jag gillar. Jag har haft en del sexcylindriga bilar så jag har varigt rätt bortskrämd med tyst och jämn motorgång: Men min lilla Polo fungera förvånansvärt bra. Men tvåcylindrigt är jag tveksam till.
mvh /VW Polo 2012
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.