Nu är det officiellt – FCA slås ihop med PSA i en ny bilallians.
Fiat Chrysler Automobiles, som också äger Jeep, bekräftar på hemsida att det blir en fusion med franska Peugeot SA, som även innefattar Citroën och Opel.
När biljättarna kombinerar sina styrkor blir de den fjärde största fordonskoncernen i världen om man ser till antalet sålda fordon årligen (8,7 miljoner).
Fördelarna med samgående sägs vara växande möjligheter inom bland annat elektrifierade drivlinor, självkörande fordon, digital uppkoppling och hållbar mobilitet. Inga fabriker kommer att stängas.
Parterna ska under kommande veckor färdigställa ett avtal sinsemellan. Det ska bildas en ny styrelse med fem medlemmar nominerade av FCA och fem ska utses av PSA. Koncernchef blir Carlos Tavares som tidigare styrt PSA-gruppen.
Diskutera: Vad tycker du om att FCA och PSA går samman?
När biljättarna kombinerar sina styrkor blir de den fjärde största fordonskoncernen i världen om man ser till antalet sålda fordon årligen (8,7 miljoner).
Fördelarna med samgående sägs vara växande möjligheter inom bland annat elektrifierade drivlinor, självkörande fordon, digital uppkoppling och hållbar mobilitet. Inga fabriker kommer att stängas.
Parterna ska under kommande veckor färdigställa ett avtal sinsemellan. Det ska bildas en ny styrelse med fem medlemmar nominerade av FCA och fem ska utses av PSA. Koncernchef blir Carlos Tavares som tidigare styrt PSA-gruppen.
Diskutera: Vad tycker du om att FCA och PSA går samman?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Från SvD: "Fusionssmäll på börsen för fransk biljätte Aktien i den franska fordonskoncernen PSA, som bland annat äger Peugeot, kollapsar på Parisbörsen. Nästan 9 procent av börsvärdet raderades ut på en halvtimme sedan en fusionsplan med Fiat Chrysler presenterats."
Typisk fransk reaktion.
Något mer dödsdömt än Fiat Chrysler får man leta efter, men tydligen ansågs de värda mer än PSA och med att de delar ut extrapengar och en avknoppning till sina aktieägare - obegripligt!
Carlos Tavares har:
-ryckt upp Peugeot
-integrerat och fått Opel lönsamt
Nu står han inför sin största uppgift:
-integrera PSA och CFA
-gå in i elektrifierings åldern
-gå in i den- märkliga- autonoma tidsåldern.
Jag tror att han - mot alla odds - klarar det.
Det är uppenbart att det finns ett a, b och c-lag inom bilindustrin.
Nu har en b-spelare slagit sig ihop med c-spelarna med förhoppningen att uppnå synergier. Jag tror dock att detta är dömt att misslyckas, av många skäl.
Men utvecklingen är väntad. Omstruktureringen i bilindustrin går med en rasande fart just nu. Samtidigt väntas den autonoma tekniken resultera i halverade försäljningsvolymer. På sikt kommer därför många fler bolag både tvingas att slå ihop sina mer eller mindre kloka hjärnor och ytterligare fler kommer tvingas säga upp personal och avveckla sin verksamhet. Den här utvecklingen har redan påbörjats, om än i smyg. Pensionsavgångar som inte ersätts, ingenjörer som får arbeta som konsulter till slavlöner och en hård prispress mot leverantörsledet.
Det är onekligen en intressant händelseutveckling som vi ser nu. Och den här sammanslagningen kommer garanterat få flertalet styrelsegrupper att lyfta luren för att finna nya partners. I annat fall går man under (läs: produktionskostnaden blir högre än priset till kund=förlust).
MVH AL
"Carlos Tavares har:
-ryckt upp Peugeot (marknaden i EU har återhämtat sig genom att centralbankerna pumpat in miljardbelopp, det är inte Tavares förtjänst)
-integrerat och fått Opel lönsamt (=slaktat Opel)
Jag tror att han - mot alla odds - klarar det."
Ja det återstår att se. Jag tror att han tvärtom får stora problem om och när den europeiska marknaden dyker och hans förväntade vinstpengar omvandlas till nya underskott.
MVH AL
De tror att sammanslagningen skall spara 3,7miljarder Euro per år, det betyder att ca 40-50' arbetstillfällen kommer att försvinna. Känns tyvärr som att de står på ett slutande plan som kommer leda till minskade volymer och än fler nedskärningar framöver. Själv tror jag på samarbeten, men ej sammanslagningar.
Av alla som PSA skulle kunnat gå samman med / samarbetat med så är väl FCA en av sämre. Jag förstår börsens reaktion, även utan att vara insatt i vem som betalade mest (typ äger de 50/50 eller är det en av parterna som har gick iväg med en större andel - vore jag aktieägare skulle jag nog se på detta också).
Det känns lite British Leyland över det hela.
Som sagt en b-spelare går ihop med en c-spelare på marknaden. B-spelaren läs PSA måste gå in med hårdhandskarna in i Fiat Chrysler, klippa av de mest olönsamma delarna, avskeda många och ta helt enorma krafttag för att förbättra produkternas kvalitet mot Toyota nivå. Annars går det inte så bra
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.