Nästa artikel
Fiat Chrysler pratar sammanslagning med Peugeot Citroën
Nyheter

Fiat Chrysler pratar sammanslagning med Peugeot Citroën

Publicerad 30 oktober 2019
FCA och PSA bekräftar att de funderar på att kombinera sina styrkor.
Efter att rykten om diskussioner gällande sammanslagning cirkulerat i flera medier väljer Fiat Chrysler Automobiles och PSA Peugeot Citroën-gruppen att bekräfta att det just nu pågår samtal om att skapa "en av världens ledande mobilitetsgrupper", som de skriver i ett uttalande på sina respektive hemsidor. 

Om biljättarna skulle gå samman skulle det skapa ett företag med ett börsvärde på 47 miljarder dollar, ungefär samma storlek som japanska Honda Motor. Det rapporterar Automotive News.

PSA är näst största fordonstillverkaren i Europa och franska staten skulle spela en nyckelroll i en eventuell fusion, eftersom Frankrike är en av de största ägarna i PSA, som förutom Peugeot och Citroën även innehåller Opel.

Diskutera: Vad tycker du om att PSA och FCA för diskussioner om eventuell sammanslagning? 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-30 10:51
Raphael

Fiat-Chrysler har problem, att de behöver en partner är välkänt. De har även varit sega på elektrifiering.

FCA skulle få tillgång till PSAs plattformar och elektriska drivlinor. PSA skulle få en partner som kan hjälpa dem med lanseringen av Peugeot och DS på den nordamerikanska marknaden.

De har lång erfarenhet av att samarbeta med varandra - som transportbilar och större minibussar.

Men jag tror inte på en sammanslagning. De har för olika kulturer och modellutbud och målgrupper. Allians och partnerskap ja, men inte sammanslagning. En FCA-PSA allians motsvarande Renault-Nissan, det tror jag på. Då kan de behålla respektive grupps identitet.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-30 11:06
L. Mäkinen

Min spontana reaktion "En blind leder en blind..." fast med några minuters funderande så tror jag att PSA trots allt har ledsyn och att det kan bära frukt.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-30 15:13
Optimus

Fiat är frånåkta av övriga bilmärken, de var duktiga på dieselmotorer under lång tid men de har väntat alldeles för länge på att modernisera och med elektrifiering samt på efterföljare till 500/500x/Tipo. Chrysler kan man bara konstatera att de för en tynande tillvaro, vad säljer de i Europa? Alfa Romeo likadant, de lyckades med Stelvio och Giulia. Men nu då?
Andra bilfabrikanter spottar ju fram nya modeller på löpande band ömsom bensin/diesel men också elbilar.
Jag skulle inte satsa mina pengar på att gå ihop med FCA.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-31 06:57
Ernie von Wettet

Samtliga i gruppen saknar existensberättigande, de tär endast på jordens naturtillgångar!
Samma som Renault med Dacia, Nissan och Mitsubishi.

#5 • Uppdaterat: 2019-10-31 08:19
Tjalle

Jag får vara "motvalls kärring" och ge en positiv bild av sammanslagning - huvudsakligen baserad på analys av Automotive News Europe:
-Tavares vände Opel på 18 månader - självklar VD för gruppen. Fam. Agnelli tillsätter styrelseordförande.
-PSA har moderna arkitekturer för FIAT.
-FCA har GIORGIO - Best In Class arkitektur för bilar liknande GIULIA och STELVIO
-FCA har även andra USA-förberedda arkitekturer för PSA
-"scale of operations" - behövs för gigantisk omställning - och för att kunna konkurrera med giganten VW, som opererar i samma segment.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-31 10:27
Tjalle

Vi får hoppas att jag har rätt - nu är det gjort!

#7 • Uppdaterat: 2019-11-01 18:48
Uffeeh

Förstår inte vad PSA ser i FCA som ju står i graven med ena benet.
Förmodligen jublar asiaterna över den här utvecklingen.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-30 19:32
milkylainen

Undra hur mycket gott som någonsin kommit genom sammanslagningen med något Amerikanskt?
Som gjort för att det ska bli toppstyrt av ett gäng bönräknare som inte har någon aning om vad verksamheten gör.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.