Under det första halvåret i år minskade antalet indragna körkort med 20 procent jämfört med 2021. Det skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Totalt fattade myndigheten beslut om 17 988 körkortsåterkallelser under perioden, jämfört med 22 476 året innan. I mer än hälften av fallen är återkallelseorsaken ”en väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning”.
Men den kraftiga minskningen beror inte på att svenska trafikanter har blivit mer laglydiga.
Färre kontroller – inte lydigare förare
Enligt Erling Andersson, tillförordnad enhetschef på polisens nationella operativa avdelning i Utvecklingscentrum Mitt, är orsaken i stället att polisen helt enkelt har haft mer att göra i år jämfört med 2021, och att de därför inte har hunnit med lika många trafikkontroller.
– Förra året påverkade pandemin hela samhället på olika sätt. I vårt fall innebar det att det inte var några fotbollsmatcher med publik, inga konserter, demonstrationer eller andra personalkrävande evenemang. Men vi var lika många poliser, så vi hade gott om folk som då sysslade med till exempel trafikövervakning i stället, säger han till Vi Bilägare.
"Jättetopp" förra året
Enligt polisens statistik utfärdades ovanligt många fortkörningsböter under 2021. Erling Andersson ser därför inte årets minskning som något trendbrott.
– Förra året hade vi en jättetopp. Men sedan 2019 har det ökat med 30 procent, säger han.
Om ett körkort ska återkallas eller inte är det upp till Transportstyrelsen att bestämma. Polisen kan dock ta hand om körkortet på plats om de anser det troligt att det kommer återkallas, för att sedan lämna över ärendet till myndigheten.
Hela listan: så mycket kostar fortkörningen
1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
11–15 km över gränsen: 2 400 kronor
16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
31–40 km över gränsen: 4 000 kronor
41 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare
1–10 km över gränsen: 1 500 kronor
11–15 km över gränsen: 2 000 kronor
16–20 km över gränsen: 2 400 kronor
21–25 km över gränsen: 2 800 kronor
26–30 km över gränsen: 3 200 kronor
31–35 km över gränsen: 3 600 kronor
36–50 km över gränsen: 4 000 kronor
51 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare
Ej använt bilbälte: 1 500 kronor
Körning mot rött ljus: 3 000 kronor
Ej iakttagit väjningsplikt (högerregeln): 2 000 kronor
Ej iakttagit väjningsplikt (obevakat övergångsställe): 3 000 kronor
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 2 000 kronor
Ej använt vinterdäck under föreskriven tid: 1 200 kronor
Dubbade däck under otillåten tid: 500 kronor
Fordon utan registreringsskylt: 1 500 kronor
Vid större överträdelser kan man även få körkortet indraget, men det beslutet är upp till Transportstyrelsen. Polisen kan dock ta hand om körkortet på plats om de anser det troligt att det kommer återkallas.
Källa: M Sverige
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 16 juli 2022 Där jag jobbar finns det en…
- 16 juli 2022 Det är många som har kört …
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.