Nästa artikel
Färre körkort återkallade – polisen: ”Mer att göra”
Nyheter

Färre körkort återkallade – polisen: ”Mer att göra”

Publicerad 15 juli 2022 (uppdaterad 15 juli 2022)
Antalet indragna körkort har minskat med 20 procent jämfört med förra året. Men det beror på polisen, inte på bilisterna.

Under det första halvåret i år minskade antalet indragna körkort med 20 procent jämfört med 2021. Det skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Totalt fattade myndigheten beslut om 17 988 körkortsåterkallelser under perioden, jämfört med 22 476 året innan. I mer än hälften av fallen är återkallelseorsaken ”en väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning”.

Men den kraftiga minskningen beror inte på att svenska trafikanter har blivit mer laglydiga.

Färre kontroller – inte lydigare förare

Enligt Erling Andersson, tillförordnad enhetschef på polisens nationella operativa avdelning i Utvecklingscentrum Mitt, är orsaken i stället att polisen helt enkelt har haft mer att göra i år jämfört med 2021, och att de därför inte har hunnit med lika många trafikkontroller.

– Förra året påverkade pandemin hela samhället på olika sätt. I vårt fall innebar det att det inte var några fotbollsmatcher med publik, inga konserter, demonstrationer eller andra personalkrävande evenemang. Men vi var lika många poliser, så vi hade gott om folk som då sysslade med till exempel trafikövervakning i stället, säger han till Vi Bilägare.

"Jättetopp" förra året

Enligt polisens statistik utfärdades ovanligt många fortkörningsböter under 2021. Erling Andersson ser därför inte årets minskning som något trendbrott.
– Förra året hade vi en jättetopp. Men sedan 2019 har det ökat med 30 procent, säger han.

Om ett körkort ska återkallas eller inte är det upp till Transportstyrelsen att bestämma. Polisen kan dock ta hand om körkortet på plats om de anser det troligt att det kommer återkallas, för att sedan lämna över ärendet till myndigheten.

 

Hela listan: så mycket kostar fortkörningen

Fortkörning där gränsen är 50 km/h eller lägre

1–10 km över gränsen: 2 000 kronor

11–15 km över gränsen:  2 400 kronor

16–20 km över gränsen: 2 800 kronor

21–25 km över gränsen: 3 200 kronor

26–30 km över gränsen: 3 600 kronor

31–40 km över gränsen: 4 000 kronor

41 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Fortkörning där gränsen är över 50 km/h

1–10 km över gränsen: 1 500 kronor

11–15 km över gränsen: 2 000 kronor

16–20 km över gränsen: 2 400 kronor

21–25 km över gränsen: 2 800 kronor

26–30 km över gränsen: 3 200 kronor

31–35 km över gränsen: 3 600 kronor

36–50 km över gränsen: 4 000 kronor

51 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Andra vanliga förseelser

Ej använt bilbälte: 1 500 kronor

Körning mot rött ljus: 3 000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt (högerregeln): 2 000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt (obevakat övergångsställe): 3 000 kronor

Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 2 000 kronor

Ej använt vinterdäck under föreskriven tid: 1 200 kronor

Dubbade däck under otillåten tid: 500 kronor

Fordon utan registreringsskylt: 1 500 kronor

 

Vid större överträdelser kan man även få körkortet indraget, men det beslutet är upp till Transportstyrelsen. Polisen kan dock ta hand om körkortet på plats om de anser det troligt att det kommer återkallas.

Källa: M Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 16 juli 2022 Där jag jobbar finns det en…
  • 16 juli 2022 Det är många som har kört …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.