Vi Bilägare berättade tidigare i december om polisens planerade insats mot rattfylleri under luciaveckan. Polisen har nu publicerat resultatet av insatsen, som visar sig vara glädjande.
Rapporten visar att 461 förare rapporterades för rattfylleri, varav 274 var påverkade av alkohol och 187 var påverkade av andra droger. Det innebär att andelen rattfulla i procent har minskat jämfört med de senaste fem årens luciakontroller, från runt 0,5 procent till 0,45 procent.
Enligt Polisen har dessutom många poliser vittnat om att färre rattfyllerister generellt sett påträffats vid kontroller i år, vilket Polisen menar kan betyda att rattfylleriet som sådant minskar.
Flest rattfulla i Stockholm
Stockholmarna blev absolut värst i klassen under årets luciavecka, då 116 rattfulla påträffades på 10 013 kontroller, vilket motsvarar 1,16. Duktigast var man i Jämtland där 0,14 procent av de kontrollerade förarna påträffades med för mycket alkohol i blodet.
Totalt genomfördes 101 385 kontroller under veckan, vilket var fler än förra årets luciavecka men ungefär lika många som 2008 och 2009. Kontrollerna har ökat mest i Västernorrland, där 9 258 kontroller genomfördes i år jämfört med 1 757 förra året.
Diskutera: Hur ser du på resultatet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Egentligen trodde jag att de som körde på landet körde oftare på fyllan än de i staden. Dels borde de i staden se "risken" med att åka fast som större och dels har de så mycket bättre kollektivtrafik och taxiutbud, än de på landsbygden.
Jag åkte många mil på vischan under luciaveckan.
Jag såg inte en enda trafikpatrull!
Jag tror att man ersatt dessa med plåtpoliser och man räknar säkert med att de ska sätta dit alla drogpåverkade.
Då kan poliserna koncentrera sig på stadsmiljön och kolla trafikanterna där.
Förhoppningsvis blir en del bilägare så fulla vid fester så att de inte hittar sin bil och kanske än mindre klarar att får i startnyckeln.
Skämt åsido är det ju positivt att färre kör bil fulla.
Detta visar ju att polisen är överlägset bästa sättet att öka trafiksäkerheten.
Man fick, enbart under dessa dagar, bort 461 idioter från vägarna, plus ännu fler som inte redovisats här, otestade, obesiktigade, oförsäkrade, och farliga bilar, med mera.
Med andra ord: precis sånt som inte fartkameror kan klara av!
hultarn, fartkameror tar fortkörare, polisen tar rattfyllon.
Så enkelt är det.
Hackenbush, fartkameror tar inga fortkörare, enbart de som varit så packade att de glömt tomteskägget eller solskyddet!
saabnisse nu är du rolig.
Alla som blir tagna av fartkamera blir inte bötfällda nej men ca
1200-1500 om året blir tagna för fortkörning av fartkameror och därmed bötfällda så visst gör dom nytta.
Antalet fotograferade men inte bötfällda av olika anledningar är ca
3000-3500.
Att bötfälla med fartkamera är en bra sak istället för att använda avlönade polispatruller. Det spara på sikt mycket skattepengar.
Jes Fartkamerorna är en engångskostnad som vid uppförandet kostar en del ja, men underhåller blir billigt. Varje gång man skickar ut en polispatrull som skall göra fartkontroller krävs det 3 poliser och 1 polisbil. En polis sköter fartkamera, 1 polis sköter stoppandet av eventuellt fordon och 1 polis sköter radiokontakt i bilen. Detta är 3 poliser som skall ha lön och 1 polisbil som kostar. Jag tror inte för ett ögonblick att det är billigare att skicka ut polispatruller istället för att ha fasta fartkameror.
Och samtidigt som de har kollat farten och stoppat bilisten kollar de eventuell drogpåverkan, körkort, om fordonet är stulet, registrerat och tillåtet att framföra.
Kan fartkamerorna klara detta?
En fartkamera går att passera i vilken fart som helst, hur packad som helst, i stulet fordon, i oförsäkrat fordon, utan körkort m.m.
Vad kan kameran göra åt det?
hackenbush:
Nu är det ju bevisat att kamerorna inte ens klarar sig uppgift: att sänka farterna på vägarna.
De flesta är ögontjänare och sänker farten just vid kameran, för att sedan gå upp i högre fart igen strax efter.
Dessutom är det många som sänker farten till långt under vad som gäller pga osäkerhet, och därmed ökar kamerorna utsläppen tvärtom vad som påstås!
Den dryga miljard som dessa plåtnicklas kostat kunde använts på bättre sätt än övervaka tomma vägar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.