Rikspolisstyrelsen har, som Vi Bilägare tidigare rapporterat, lämnat klartecken för användning av alko-bommar vid Sveriges färjelägen. Varje år rullar 3,3 miljoner bilar av de svenska färjorna, över en miljon fler än antalet nykterhetskontroller som polisen genomför.
– Vi skulle mer än fördubbla antalet utandningsprov i Sverige om vi sätter upp alkobommar i samtliga hamnar, säger Tomas Jonsson, projektledare på MHF.
Tomas Jonsson kallar svenska färjelägen ”en av de farligaste platserna att vistas på”. Poliskontroller har visat att 1 av 185 bilister som kör av en färja varit alkoholpåverkad, jämfört med 1 av 450 vid vanliga vägkontroller.
Enligt MHF är alkobommens teknik lika tillförlitlig som polisens utrustning. Den visar utslag efter tre sekunder och bilisterna slipper omsluta mätenheten med munnen, det räcker att blåsa en bit ifrån.
Oklart vem som ska betala
Men det finns också en prislapp. Stora hamnar skulle behöva tre eller fyra kontrollplatser, som vardera kostar upp till en miljon kronor. MHF hoppas att rederierna eller statsmakten vill skjuta till pengar. Men trots att initiativet är uppskattat tycks intresset för att betala vara ljummet.
– Nej, vi har inga som helst planer att bekosta det här, säger kommissarie Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen.
– Vi är ett rederi, vår affärsidé är att transportera människor och bilar. Det är polisens ansvar att kontrollera nykterhet, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line.
Bengt Svensson ser också att vissa frågor ännu inte har något tydligt svar. Det gäller bland annat bemanning, eftersom bara tull, kustbevakning och polis får utföra bevisprov om signalen vid alkobommen visar rött. Han påpekar dessutom att provet i praktiken tar längre tid än utlovat.
– Bilen ska köras fram, stanna, du ska ta ned rutan, läsa instruktioner, hänga tillbaka slangen, bomma ska gå upp. Det där är inte tre sekunder, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om alkobom?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"stadsmakten" ?
MHF visar återigen vilka verklighetsfrånvända stollar dom är. "Alkobommar" , man tar sig för huvudet!
Länge sen man såg den organisationen som seriös..
Jag tror att alkobommar snarare skulle göra nytta på vissa större campingplatser. Har där sett stupfulla individer på småtimmarna som sedan åker nästa förmiddag. Konstigt att myndigheterna aldrig vet var dom ska sätta in kontrollerna. Oftast på fel plats på fel tid. Det verkar som antalet kontroller är viktigare än att hitta de verkliga farorna.
Var är det tänkt att bilarna skall stå i väntan på att få blåsa. Vid t.ex Värtahamnen är det platsbrist redan. Att börja bromsa upp ytterligare med bommar låter allt annat än klokt. Polisen brukar stå där ibland med några man men dom kan endast göra stickprov. Finns ingen plats att plocka alla. Att tro att det skall 3s per bil finns heller ingen vettig logik i. Mera 20-30s åtminstone
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.