Nästa artikel
Polisen gör insats mot rattfylla
Nyheter

Polisen gör insats mot rattfylla

Publicerad 12 december 2011 (uppdaterad 12 december 2011)
Under luciaveckan får extra många bilister blåsa i polisens alkomätare. Insatsen koncentreras till systembolag och platser för julbord.

För tredje året i rad genomför polisen en insats mot rattfylleri vid lucia. Mellan 12 och 18 december ska poliser i yttre tjänst ägna så mycket tid som möjligt åt nykterhetskontroller.

– Vi kommer att finnas på platser där vi vet att påverkade bilister kör, till exempel utanför systembolag och i samband med att krogar stänger, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen.

Drygt 15 procent av de bilförare som omkom under 2010 var påverkade av alkohol. Tidigare under 2000-talet var andelen 25 procent.

– Trots att vi går i rätt riktning är alkoholrelaterade olyckor fortfarande ett stort problem i trafiken, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Diskutera: Vad tycker du om polisens insatsvecka?

PÅ VÄG ATT BLI PÅKÖRD BAKIFRÅN: TRYCK BAKÅT!

Din bil står stilla och du ser i backspegeln hur bilen bakom kommer i sådan fart att den inte hinner stanna. Då finns ett sätt att minska risken för whiplashskador.

– Det man ska göra är att hålla huvudet rakt och trycka sig bakåt i stolen så att man har kontakt med huvud och kropp, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

– Att vrida huvudet och luta sig framåt är det sämsta man kan göra. Skaderisken blir betydligt högre om man vrider huvudet.

Avståndet mellan huvud och nackstöd ska vara så litet som möjligt.

– Spända muskler i nacken vet man också minskar skaderisken. Då håller man emot krafterna bättre, säger Anders Kullgren.

Minst lika viktigt är hur nackstödet är inställt, bakhuvudet ska luta mot mitten av stödet.

Att svänga undan kan vara svårt att hinna men att släppa bromsen kan göra viss nytta.

– Det är klart att det är bättre att släppa bromsen. Har du bromsarna på får du en stummare krock. Men det spelar inte så jättestor roll egentligen, bromsverkan mot underlaget har inte så stor inverkan, säger Anders Kullgren.

Ett vanligt påpekande i sammanhanget är att skaderisken ökar om bilen som blir påkörd har dragkrok.

– Det är lite av en myt faktiskt. Statistiskt ser vi inga jätteskillnader i skaderisken i verkliga olyckor med och utan dragkrok, säger Anders Kullgren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-12 16:20
Jultomten

Utmärkt, vi vill inte ha några halvfulla förare i julhelgen.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-12 16:39
dogdex

Hej tycker det är konstigt att jag inte ser några poliser ute på vägen har kört bil i 46 år och blivit stoppad en gång för att blåsa men i utlandet brukar man bli tagen när poliserna behöver pengar till cig eller fika jugoslavien där är det mycket poliser ute och även i talin och riga men det är ju bra men jag tror att det är bara svenska lastbilar dom stannar.Jag tycker att det behövs mer poliser på svenska vägar för att få ner olyckorna.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-12 18:46
Focus

Det borde finnas så många poliser att dessa kontroller inte bara koncentrerades till Lucia. Om 15 % av de som omkommer i trafiken är påverkade av alkohol, och detta speglar de som är ute i trafiken,hur stort är inte mörkertalet när det gäller övriga, lägg därtill alla som kör drogpåverkade som lyckas ta sig hem i bingen utan att ställa till något.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-14 10:12
saabnisse

Det här är ju avsevärt bättre än de korkade trafikkamerorna som inte kan kolla någon drogpåverkad.
De som tagit beslut om dessa dumheter anser tydligen att det är farligare att passera kamerorna nykter med tio km för hög hastighet än att passera dem packad i rätt hastighet.

Själv ser jag nog ut som en gammal A-lagare, jag har blåst sju gånger i år!
Jag har varje gång berömt polisen för att de haft komtrollerna och uttryckt mitt avståndstagande till fartkameror.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-14 11:42
Jultomten

Uppenbarligen gör kamerorna nytta eftersom ca 5000 blir fotograferade och ca 1/5 del blir bötfällda per år.
Fortkörningsfotografering är enligt följande. (Antalet fotade/antalet bötfällda)

"2007: 4 910 / 1 736

2008: 4 288 / 1 170

2009: 5 132 / 1 329

2010: 5 757 / 1 290"

Om bilister inte respekterar hastighetsbegränsningen på vägar med kameror utplacerade hur kör dom då på vägar utan kameror?

När det gäller drograttfylla är resultatet för 2011.
"Uppgången förra året var närmare tolv procent. Då anmäldes 11 240 fall av drograttfylleri - i genomsnitt över 30 per dag. "
Så visst jobbad det med "rattfulla" förare med

För alkoholrattfulla blev det följande.
"År 2010 lagfördes mer än 8 000 för rattfylleri)"

Så Saabnisse det bötfälls fler rattfulla per år än fortkörare.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-15 09:47
saabnisse

Jultomten, hur många av dessa drogpåverkade satte fartkamerorna fast?

En fartkamera kan man passera i vilken fart som helst och hur packad som helst utan att riskera att åka fast (om man lyckas hålla sig kvar på vägen), det borde väl du veta som är jultomte.
Eller hade du tomteutstyrseln på dig när du fotade dig för körkortet?

Men att passera en poliskontroll påverkad och i hög fart är väsentligt svårare.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-15 10:00
Jultomten

saabnisse det viktiga är väl inte hur många rattfulla man fångar just med kameror?
Kameror är för att ta de som inte kan hålla rätt hastighet.
De rattfulla tar polisen med kontroller.
Detta kallas för att anpassa polisens yrkesroll.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-15 10:13
saabnisse

Jultomten, du fattade tydligen inte satiren!

#9 • Uppdaterat: 2011-12-15 10:43
Jultomten

Märklig satir

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.