Försäljningen av suvar har parkerat sig på en hög nivå och en stor del av alla nya bilar som säljs i Europa är nu antingen suvar eller så kallade crossovermodeller.
Bilköparna uppskattar att sitta högt, men de högbyggda bilarna innebär inte bara en utmaning för miljön på grund av de högre utsläppen, utan också för trafiksäkerheten på grund av att exempelvis fotgängare kan bli svårare att upptäcka.
Nu öppnar en politiker i staten New York för att införa en sorts varningssystem för hur hög säkerhetsnivå respektive bil har i förhållande till cyklister och fotgängare, skriver Bloomberg.
13 barn kunde gömma sig i döda vinkeln framför en Cadillac Escalade
Om lagförslaget blir verklighet skapas en nationell databas med säkerhetsbetyg på en skala från 1 till 5 för hur bilen klarade en verklig trafikolycka med en fotgängare eller cyklist. Databasen visar alltså inte betyg från ett krocktest utan från faktiska olyckor ute i trafiken, och betygssiffran visar hur allvarliga följderna av olyckan blev för cyklisten eller fotgängaren.
Målet är att uppmärksamma riskerna med stora bilar i stadsmiljön. 25 av 29 cyklister som omkom på vägarna i New York dödades av förare i lastbilar, bussar, suvar eller transportbilar. Det finns även forskning som visar att olycksrisken för en fotgängare som blir påkörd av en suv, lastbil eller familjebuss löper 50 procent högre risk att dö i olyckan.
En amerikansk tv-kanal har även gjort en granskning som visade att 13 barn kan gömma sig i döda vinkeln framför en Cadillac Escalade.
Läs också: Avslöjat: 13 barn kan gömma sig i suvens döda vinkel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.