Nästa artikel
Avslöjat: 13 barn kan gömma sig i suvens döda vinkel
Nyheter

Avslöjat: 13 barn kan gömma sig i suvens döda vinkel

Publicerad 16 januari 2020
Ny granskning visar de farliga nackdelarna med att köra en stor suv.

Försäljningen av suvar har ökat explosionsartat de senaste åren. Fler än sex av tio bilar som Volvo säljer är numera suvar och generellt säljs suvarna ofta med argumentet att de är smidiga vid stadskörning eftersom föraren får bra överblick över trafiken och en känsla av trygghet.

Men enligt en ny granskning gjord av en lokal tv-station i Indiana stämmer inte alltid den bilden överens med verkligheten. Moderna suvar kan ha enorma döda vinklar, inte bara snett bakom bilen utan också rakt framför.

I den här granskningen visade det sig att flera nya suvar har enorma döda vinklar som i värsta fall kan innebära att fotgängare inte syns alls förrän det är för sent.

Testet gick ut på att en suv-förare fick sitta i sin bil medan barn fick sätta sig ned i en rak linje framför bilen. De stora suv-modellerna Chevrolet Tahoe och syskonmodellen Cadillac Escalade var allra värst – där kunde 9 respektive 13 barn sitta ned innan föraren över huvud taget såg dem.

– Det är så läskigt. Jag kan inte tro att det är sant, säger en Cadillac Escalade-förare i inslaget.

Nästan lika illa gick det för pickupen Ford F150 som även den har en enorm död vinkel framför bilen. Ju större och högre bilen är, desto större blir den döda vinkeln, visar testet. Hur stor den är beror också på vägens lutning, hur högt föraren sitter och hur lång föraren är. Den döda vinkeln i suvar och pickuper var i många fall två eller tre gånger större än i en sedan eller kompaktbil.

Fotnot: Sidan som publicerat granskningen har i skrivande stund tekniska problem på grund av överbelastning. Du kan läsa en sammanfattning av granskningen här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-16 09:36
Klarsynt

Det mest läskiga jag kan tänka mig är folk som i körskolan blir utbildade i hur man skall backa, fickparkera med mera och använda backspeglarna. Efter avslutad utbildning köper dessa elever bilar utrustade med backassistans, parkeringsassistans och liknande "assistans" och "auto". Några år senare är självfallet allt de lärde sig om backspeglar helt borta.

Så går "assistans" och "auto" sönder. Förhoppningsvis bokar de tid för dyra reparationer men under tiden kör de förstås som vanligt. Men nu helt utan kunskap om hur man backar, fickparkerar med mera.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-16 10:14
J.L

Biltypen är helt onödig på det sätt den används i dag i samhället, ett urbota dumt mode som går ut över andra medtrafikanters säkerhet. Höj skatten rejält för dessa fordon. Ett fåtal personer har behov av denna fordonstyp och kan
få lättnader kopplade till sin rörelse. Att åka till dagis o fritids är inte motiverat med en SUV.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-16 10:31
Pi

Klarsynt kanske borde fundera över hur han ser alldeles bakom bilen via sina backspeglar... Jag har i alla fall inte lyckats med det konststycket men däremot via backkameran.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-16 12:28
Styggavargen

Ja, sagt det förr..inga fördelar med en SUV. Översyn och insteg som alla snackar om är bortkastade saker som innebär nackdelar med att saker intill bilen inte syns tex. Gamla människor 70+ kanske på sin höjd behöver typ en Golf+ ... SUV är bara trams. Tyvärr så måste man följa efter med högre bilar, det blir säkerhets problem för mig i en lägre bil när andelen SUV överstiger typ 30%..jag ser inget längre, och större SUV ser inte mig pga höjdskillnad. Blev nästan rammad på en tvåfilig väg, då SUV bredvid mig inte upptäcker mig...fick tuta för att uppmärksamma föraren i SUV att jag var där.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-16 17:33
mso 1000

Suvens fördelar är är grovt överskattade.
Ett tokigt modenyck enligt mig.

Visst ser man lite över taket på kombibilarna men till vilken nytta?

Men ofta en helt jäkla sjuk design med höga fönsterlinjen och hög huv och noll bakåtsikt även med dyngig kamera som kräver kameror och sensorer i varje hörn och mer därtill men ändå hjälper det inte.
Och sedan att kostnaderna totalt blir högre.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO du har också tydligen också blivit ett trendigt modelejon som gått på modenycken?
Om än i mindre format än artikelns monster som knappt är representativa för Sveriges sk. SUV:ar.
Jag trivs bra med min och inte är det svårt att se ut åt något håll.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-16 18:36
1

Patetiskt med farbröder i för stora bilar.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-16 19:50
Styggavargen

1, ännu mer patetiskt med små kvinnor i stora SUV's...de kan knappt se över ratten i den "lätta lastbilen".

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

.

#a • Uppdaterat: 2020-01-21 06:51
Stefan Eriksson

Det är patetiskt med alla som kör stadsjeep-dessa låtsasterrängbilar som ökar olycksrisken för andra och miljömässigt inte tillhör 2000 talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.