Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Ur miljösynvinkel är det ett dilemma att stadsjeeparna blir populärare. Många förare, kanske i synnerhet de lite äldre, gillar den höga sittpositionen som underlättar att stiga i och ur bilen. Hög sittposition ger bättre överblick samt en känsla av högre säkerhet.
Biltillverkarna gillar också suvar. Man bygger dem med samma komponenter som sina massproducerade vardagsbilar men tar ut ett högre pris vilket ger större vinst. Därför satsar bilföretagen hårt på att ta fram allt fler högbyggda modeller.
Men ska vi vara ärliga så är ju inte suvarna särskilt bra för oss. Högre vikt och högre luftmotstånd ger ökad bränsleförbrukning, högre kostnader och mer utsläpp. Under sommaren publicerade EU-kommissionen en rapport som visade att det genomsnittliga koldioxidutsläppet ökade med två gram koldioxid per kilometer och bil mellan 2017 och 2018. Utsläppen för nya personbilar steg från 118,8 gram koldioxid per kilometer till 120,8.
Under samma tid ökade suvarnas marknadsandel från 29 procent 2017 till 35 procent 2018. En majoritet av dessa drivs av bensinmotorer och det genomsnittliga CO2-utsläppet från suvar i EU låg på 130 g/km år 2018.
Vi ingrep mot tobaksbolagens annonsering när vi förstod vilket hot rökningen utgjorde mot folkhälsan säger Andrew Simms, chef på New Weather Institute. När vi nu vet vilket hot klimatförändringarna utgör är det hög tid att stoppa annonser som gör problemet värre!
I Sverige har vi ett skattesystem som styr bilisterna mot att välja mindre miljöpåverkande alternativ men frågan är om det räcker. Borde vi också införa mer attitydpåverkande åtgärder i form av varningstexter eller annonsförbud?
Själv tror jag på information och öppenhet och hoppas att kloka och informerade medborgare fattar kloka beslut. Vad tror du?
Läs också: ”Slopa momsen på elbilar upp till 400 000 kronor”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
..
Motsvarande varningstext för småbilar kan ju vara;
-Varning;” småbilar är livsfarliga att krocka i, trånga och obekväma. ”
Eller
Varning; Småbilar skyddar dåligt!
Eller
Varning; Småbilar ger hörselskador!
Eller;
Varning; Små bilar ger fler döda och skadade i trafiken.
Eller; Liten bil= lite skydd...
MVH AL
Finns mycket att varna för om detta ska anammas, rött kött, brist på motion, godis (tänderna), i princip allt. Eller så litar vi på att folk gör det val de vill, eller accepterar vad de väljer. Finns ju folk som fortfarande röker, är det någon som tror att det är bra för någon/något?
...och inte minst oss medelålders män som gärna vill fortsätta i samma fotspår...:) Nä - vi får nog lov att tänka om lite i våra bilval misstänker jag...
A.L, du är bara löjlig. Jag gillar inga småbilar heller men handen på hjärtat..hur många finns det på vägarna idag? Tycker du tex XC60 är en bra bil? Ingen last kapacitet... 2 ton och allmänt klumpig. Ingen verkar heller kritisk till SUV's.. plötsligt tas det fram SUV modeller i alla storlekar...varför? I Sverige blir det nästan skrattretande när man inte ens kan köra en XC60 med släpvagn med ett vanligt B-körkort, är det vad folk vill ha?
Nä, jag har sagt det ifrån början... SUV löser inget problem som en vanlig bil inte klarar av.. och har man svårt att komma in i bilen, ta bussen vet ja...
A.L, du är bara löjlig. Jag gillar inga småbilar heller men handen på hjärtat..hur många finns det på vägarna idag? Tycker du tex XC60 är en bra bil? Ingen last kapacitet... 2 ton och allmänt klumpig. Ingen verkar heller kritisk till SUV's.. plötsligt tas det fram SUV modeller i alla storlekar...varför? I Sverige blir det nästan skrattretande när man inte ens kan köra en XC60 med släpvagn med ett vanligt B-körkort, är det vad folk vill ha?
Nä, jag har sagt det ifrån början... SUV löser inget problem som en vanlig bil inte klarar av.. och har man svårt att komma in i bilen, ta bussen vet ja...
Vad som är "smutsigt" kan man informera om även om de ofta får backa, ibland är det diesel som är räddaren, för att sedan vara så dåligt att bilarna borde skrotas. Ibland är det etanolen som är frälsaren, tills det inte heller var så bra.
Vad som är "Dyrt, opraktiskt och klumpigt" bestämmer däremot jag !
Det är ganska ointressant vad jag eller Vargen anser om XC60. De som bestämmer är köparna och de tycker mycket om den.
Kanske för att den är:
- Snyggare än en Octavia
- Tio, tjugo gånger säkrare än en Octavia
- Har lägre utsläpp än en Octavia
- Har bättre komfort än en Octavia
- Har bättre kördynamik än en Octavia
Och har man dåligt samvete för att man åker i en Octavia kan man ju alltid byta, förslagsvis till en småbil.
Eller så slutar man med sina förstaklassresor på flyget och väljer turistklass istället. Då kan man med gott samvete åka i vilken högbyggd bensinbil som helst -året om.
MVH AL
Fast allt XC60 gör bra gör V90 ännu bättre - dessutom har ägaren god smak
Jarl Karlsson.
Ja det kan mn tycka- i alla fall fram till den dagen man skall fram den sista kilometern till stugan på den oplogade vägen. Men jag håller med om att V90 är en trevlig bil. Åker för närvarande i en själv (AWD givetvis).
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.