På mässan i Frankfurt för ett år sedan presenterade Ford för första gången ett bil med tilläggsnamnet Vignale. Då var det en konceptvariant av Mondeo som, utöver det italienskt klingande namnet, blivit uppiffad med bland annat kromade detaljer och större hjul.
Namnet Vignale ska komma från en italiensk karossverkstad som hamnade i Fords portfölj när de köpte upp sportbilstillverkaren De Tomaso. I veckan visade Ford upp ännu ett Vignale-koncept, den här gången var det minibussen S-Max som fått en släng av designsleven.
Det första som syns är att familjebilen utrustats med lättmetallfälgar som mäter hela 21 tum i diameter. I fronten särskiljer bilen sig från en vanlig S-max med ett grovmaskigt hexagon-mönstrat galler i grillen. Likt Mondeo-konceptet är även klädseln i denna bil till stora delar bestående av quiltat läder, möjligtvis inte det optimala vid små olyckor under dagistransporter eller bilsemestrar. Dockningsstationer till surfplattor för baksäteresenärerna kanske väger upp för detta.
Minibussen för den fashionabla familjen kommer finnas till försäljning, i en troligtvis lite mer nedtonad version, under nästa år. Samtidigt kommer även Mondeo Vignale att hitta ut till finsmakade fordspekulanter.
Diskutera: Vad tycker du om Fords lyxifiering av vardagsbilarna Mondeo och S-Max?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det jobbas hårt med släta bilsidor utan lister eller handtag men man envisas med blaffiga backspeglar fortfarande. När blir det standard med små kameror istället för blaffiga backspeglar?
Det kan inte vara mycket dyrare att montera små billiga kameror istället för att konstruera backspeglar. Infotainmentanläggningar med bildskärm finns ju redan i alla nya bilar, bara att koppla.
Backspeglar försämrar luftflödet runt bilen och skapar turbulent luft och det blir vindbrus på dem.
Det är dags att sluta med lägga all kraft på att ta fram häftiga discoframlyktor och jobba med detta istället.
Jag föredrar hellre den mekaniska säkerheten i sidospeglar. Men vad jag egentligen tänkte skriva var att Den här så kallade special utgåvan av Mondeo som lanserades för ett år sedan. Den skulle ju aldrig säljas i Sverige sades det och jag har heller inte sett någon till salu. Undrar om Denna nyhet blir aktuell för oss i Sverige?
Sen är det ju så att infotainment systemen är ju typ där stereon har varit och är. Det kan inte vara bra att behöva titta snett ner på en skärm för att se om det är bilar bakom. Backspeglar är fortfarande oslagbart ur säkerhetssynpunkt tror jag. (Ville bara påängtera det en gång till) :-)
På vilket sätt är det säkrare att titta snett till höger på den högra backspegeln än att titta endast mot mittre delen av instrumentpanelen?
Det finns ju inga tekniska problem med att spegla in kamerabilderna i innerbackspegeln - och då får man ju allt serverat på ett ställe och slipper vrida huvudet åt höger och vänster för att se ytterbackspeglarna. Så jag tycker absolut att det är en bra idé.Sen även möjligheten att se bakåt via kamera även när man kör framåt - t ex när genomsikten i bilen är dålig. Det borde helt enkelt bli billigare med denna lösning än dagens stora, påkostade och elstyrda konventionella backspeglar som t o m viks in automatiskt när bilen stannar...
Precis 3.14, man kan ju ha en tredelad innerbackspegel med kameravyer i.
Då slipper man vrida huvudet alls. Detta borde inte vara dyrare än stora eldrivna backspeglar med ledblinkers i. Med tanke på att ettt byte av ledblinkers i en backspegel kan kosta tusentals kronor.
Är enig med Hackenbush och om man kunde koppla kamerorna till gps skärmen och enkelt skifta med ett knapptryck vilken bild man vill ha framme på skärmen så skulle det i alla fall för mig vara en bättre lösning än speglar.
Har man "all" info i en display motsvarande dagens innerbackspegel så tycker jag det vore idealiskt för då slipper man vifta fram och tillbaka med huvud och blick... Sen finns det säkert nackdelar också - bl a bör det nog vara rätt bra kvalitet på både kameror och display. Fast elektronik blir ju både bättre och billigare.
Nåja jag har ju trots allt bara preciiis börjat övningsköra. Så jag ska väl inte säga nåt egentligen. :-)
Familjebil med 21",säkert något en familj prioriterar..15-20kkr om man inte riskerar familjens säkerhet med kinadäck.
Sportversionen av XC60 har endast 20",många tänker inte på vad bytet kostar,kommer som en chock.
Opel Mokka har tex 18"original,idiotiskt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.