Technospace Concept är till vissa delar rätt lik nuvarande C4 Picasso. Grundformen är densamma och den speciella vindrutan som välver sig och övergår i taket är kvar. Men förutom en ny front och lite andra designdetaljer är konceptet också aningen mindre än C4 Picasso.
Konceptbilen mäter 443 cm på längden, 161 cm på höjden och 183 cm på bredden. Bagageutrymmet har man tvärt emot lyckats förstora och det rymmer här 37 liter mer än nuvarande modell, närmare bestämt 537 liter.
Med den nya plattformen EMP2 har Citroën fokuserat starkt på att minska vikten och utsläppen ska vara nere på 98 gram koldioxid per kilometer, även om inga motorer nämns.
Inga interiörbilder finns heller tillgängliga men en 12-tums display pryder konceptbilens instrumentpanel.
Konceptet ska presenteras fullt ut på bilsalongen i Genève medan den färdiga bilen lanseras i höst. En ny version av den större familjebussen Citroen C4 Grand Picasso väntas också.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Technospace Concept?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur klarar Citroen C4 en krock med en älg med denna stora vindruta, får man hela älgen i knät eller??
Antalet fria älgar i Frankrike är ytterst få.
Polisen kommer att undra när de tittar in i bilen efter olyckan hur en älg kan ha råd med en ny bil och sen inte ha säkerhetsbältet på sig till råga på allt.
Jag tycker det känns obehagligt att köra bilar med den typen av vindruta! Man känner sig väldigt utsatt!
Är paparazzi efter dig trasten? :-)
Trevlig!
Hoppas att den färdiga bilen inte avviker alltför mycket från denna. Inte nån stor skillnad mot den nuvarande men ändå en form som skiljer den positivt mot de mer traditionella alternativen.
De stora glasytorna är klockrent i den här typen av bilar till skillnad mot det idiotiska modet med högt uppdragna sidorutor som finns i många familjebilar. Digital instrumentering hoppas jag att de behåller för att ytterligare särskilja sig gentemot "vanliga" bilar. Bara de inte gör den lika stenhård i fjädringen som DS 5:an..
@Dag och saabnisse,
Franska älgar ser litet annorlunda ut än våra. De kan beskådas vid c:a 0:40 i den här informativa filmen: http://www.youtube.com/watch?v=54aLPE3_SKI
(Eller så är det så som franska reklammakare tror att en älg ser ut - i Sverige gör ju filmen reklam för "Nordic Edition".)
Hur som helst har C4 oavsett utförande ingen gashydraulisk fjädring, vilket gör bilen meningslös som Citroën.
Men den viktigaste frågan måste väl ändå vara om det finns något solskydd att fälla ner vid passage av fartkamera...?
Konservator, ganska otäck film måste jag tycka!
Och jag håller helt med om din åsikt om gasfjädringen, utan den är det som vilket mediokert försök som helst bland alla andra.
Konstigt att PSA inte marknadsför det som varit unikt med Citroën.
Prestigelös, varför ska man behöva ha solskydd när det finns skägg?
Jag tycker skägg kliar nåt så förbenat.
Smidigare då kanske med en Reinfeldtmask eller dylikt...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.