Batteriet är den viktigaste och dyraste delen av en elbil. Är batteriet i dåligt skick och har tappat kapacitet märks det både på räckvidden och andrahandsvärdet.
Att mäta batteriets kapacitet går att göra redan nu med särskild utrustning. Ett fåtal bilmodeller har en inbyggd ”batterimätare”, annars blir det till att besöka en verkstad eller ett besiktningsföretag.
Men med start den 1 februari 2027 kräver EU ett så kallat batteripass som bland annat visar hur mycket kapacitet batteriet har kvar. Resultatet ska sparas i en databas som bilägare kan komma åt och se degraderingen över tid.
Det är inte klart om certifikatet ska vara gratis att komma åt för alla eller kosta pengar, skriver tyska Auto Bild. Men den ska gå att komma åt i alla EU-länder och löpande mätning av kapaciteten kommer förmodligen göras i samband med service.
Förutom att visa batteriets kapacitet ska märkningen också visa hur hållbart batteriet är producerat, bland annat när det gäller miljöpåverkan och arbetsförhållanden.
Kommentarer till artikeln (2)
- 13 november 2023 Hur blir det på bilar som…
- 13 november 2023 Kommer så klart att kosta…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.