Alltfler europeiska köpare får upp ögonen för Volvo XC60.
För första gången är biltypen störst och Volvo XC60 är bästsäljande i sin klass.
Länge har man föredragit småbilar på kontinenten. Ford Fiesta och bilar ur golfsegmentet har varit en populärt bland européerna, men nu är det suvar och crossovers som gäller. Högbyggena ökade 24 procent 2015 och med 3,2 miljoner sålda bilar har suvsegmentet nu 22,5 procents marknadsandel, enligt försäljningsstatistik som Jato Dynamics sammanställt.
– I likhet med övergången till SUV på den amerikanska bilmarknaden föredrar européerna tydligt dessa fordon. Fler konsumenter rör sig bort från de traditionella segmenten och MPV:er, mot suvar och crossovers. Lägre bränslepriser och det växande intresset för suvens förmåner hade ett stort inflytande på denna försäljningsboom ", säger Felipe Munoz, global bilindustrianalytiker på Jato Dynamics.
Framförallt är det kompaktsuvar, som Nissan Qashqai, som har sålt mest i antal. Men när det gäller ökning i procent är det mellansuvsegmentet som gått framåt mest i försäljningen med +42 procent 2015. Mest sålda bil i detta segment var Volvo XC60.
Andra biltyper som gick framåt i Europa 2015 var sportbilar och mellanklassbilar. Lyxsedaner och MPV:er minskade sin försäljning.
Diskutera: Vad tycker du om att suvarna ökar i Europa?
– I likhet med övergången till SUV på den amerikanska bilmarknaden föredrar européerna tydligt dessa fordon. Fler konsumenter rör sig bort från de traditionella segmenten och MPV:er, mot suvar och crossovers. Lägre bränslepriser och det växande intresset för suvens förmåner hade ett stort inflytande på denna försäljningsboom ", säger Felipe Munoz, global bilindustrianalytiker på Jato Dynamics.
Framförallt är det kompaktsuvar, som Nissan Qashqai, som har sålt mest i antal. Men när det gäller ökning i procent är det mellansuvsegmentet som gått framåt mest i försäljningen med +42 procent 2015. Mest sålda bil i detta segment var Volvo XC60.
Andra biltyper som gick framåt i Europa 2015 var sportbilar och mellanklassbilar. Lyxsedaner och MPV:er minskade sin försäljning.
Diskutera: Vad tycker du om att suvarna ökar i Europa?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SUV/Crossover Mid-size är lite märklig tabell, både Range Rover Evoque och Rav4 säljer mer än Mitsubishi Outlander om man kollar left-lane, men kanske räknar de på olika underlag?
Jag gillar också suvar, men speciellt rymliga verkar de flest inte vara.
Håller med flera här.. konstigt att biltypen blivit så poppis.. ingen man behöver till vardags gentemot "vanliga" bilar..
Jag håller även med VW Polo2012 om att dom är förvånansvärt trånga fast dom ser så stora ut..
För mig blir det en Mazda 6 kombi nästa gång..
Enligt mig är de till 99% helt onödiga. De behövs inte, de fanns inte i Sverige för 10 år sedan. Visst, det fanns kanske CR-V och andra bilar men de användes oftast av de som verkligen behövde den typen av bil, ofta som dragbil. Där jag bor är det SUV/MPV som gäller, utan ett fåtal som mig själv och någon granne till...alla andra har bytt ut sina gamla "miljöbilar".
Haha, vilken känsla?... jag tycker de är okänsliga, otympliga med dåligt sikt runt om. Dåliga vägegenskaper mm. Hittar egentligen inte någon fördel.
Dålig runtomsikt kan jag inte hålla med om då man både ser bra bakåt tack vare backkamera och att man ser över andra bilar i korsningar och liknande. En fördel när man kommer upp en bit är att man inte uppfattar bilens hastighet som så hög som den är på samma sätt som när man sitter i en lastbil eller ett lok, i loket känns 130 kmt som 80 kmt på grunda av att man sitter så högt vilket känns avslappande när man kör.
Men visst fanns det SUV redan i slutet på sextiotalet som Range Rover och något modernare på nittiotalet som Lexus RX som ett exempel.
De suv som inte har stenhård fjädring ser man kränga väldigt mycket i rondeller så de som kör dessa kör väldigt sakta i rondeller.
Man förstår varför tillverkarna verkar komma med fler suv:er än *vanliga* modeller.
Nu är *vanliga* modeller mer ovanliga...hehe.
Nu kör jag en mellanklass-kombi, känns som om man blir en udda syn på vägarna framöver.
Skulle jag köpa nåt som är lite högre kunde det bli typ Golf Sportsvan eller liknande modeller.
Suv går bort för mig........ ännu.
Tacka f-n för att försäljarna snackar för dessa orangutangtaxi. Precis som vid införandet av modeller som kunde köras med E85 och när dieslarna kom igång på allvar var det bilförsäljarna som pratade sig varma för dessa av en enda orsak, de tjänade mer på de modellerna. Många av de "trottoarbönder" som gått på dessa argument kan varken köra eller parkera de här skrällena.
Antifeministen, vem är det du försöker övertyga? dig själv? SUV den perfekta stadsbilen...hahahaha, jag håller med om du vill maxa förbrukningen och släppa ut så mycket avgaser som möjligt...ja då har du rätt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.