Nästa artikel
Euro NCAP: Nya Passat ingen ny bil
Nyheter

Euro NCAP: Nya Passat ingen ny bil

Publicerad 8 december 2010 (uppdaterad 8 december 2010)
Euro NCAP struntade i att utföra flera krocktester av nya Volkswagen Passat. Modellen ansågs inte vara en ny bil.

I början av 2011 levereras första exemplaren av sjunde generationens Volkswagen Passat till svenska kunder.

Det har dock tvistats om huruvida det handlar om en ny bil eller endast en uppdatering.

När bilen presenterades tidigare i höstas beskrev Volkswagen den som ”helt ny” och ”sjunde generationen” samtidigt som Vi Bilägares testchef Marianne Sterner kallade den ”Passat sex komma fem”.

Euro NCAP avslöjar
Att nya Volkswagen Passat inte är en ny bil indikeras nu från krocktestorganisationen Euro NCAP. I senaste omgångens tester tilldelades modellen toppbetyget fem stjärnor.

Men Euro NCAP skriver också att bilen inte testats för frontal- och sidokollisioner. Istället har testdata används från 2005, då föregående generation krocktestades.

“Volkswagen Passat har ansiktslyfts under 2010. Strukturen av den nya bilen är identiskt med den som testades 2005”, skriver krocktestorganisationen.

Euro NCAP har endast utfört nya tester av fotgängarskydd och skydd mot pisksnärtskador eftersom karossplåt i fronten formats om.

Tidigare har Volkswagen kritiserats för att kalla senaste versionen av Golf en ny bil, trots små förändringar.
 
Diskutera: Rätt att beskriva nya Volkswagen Passat som en ny bil?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-08 15:40
Raymond K (ej verifierad)

Nej det är ingen ny bil, men en trevlig uppdatering överlag förutom den 80-tals mässiga kantiga fronten.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:01
Pender

En 4-dörrars miljödiesel ligger ca 7.000 kr under en dito A4. För mej skulle valet bli A4.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:39
Nick Name (ej verifierad)

Pender: A4 är ett snäpp mindre.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:47
789 (ej verifierad)

VW Passat kanske inte är en "ny" modell men vad säger att man hela tiden måste ändra ett vinnande koncept. Jag vet att VW gör väldigt bra bilar som blir allt snyggare. Nya Passaten är troligen ett mkt bra köp.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:47
rallygam (ej verifierad)

Passat är snygg. Inget fel på 80-tal men denna känns 2010 mer än något annat, så diskret att den sticker ut! Var det inte en bra bit in på 2000-talet passat hade halvdålig krocksäkerhet enligt folksam? De kanske skulle snegla på Volvo.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:56
S-E S (ej verifierad)

Passat är tydligen så pass bra att det inte behövs några större åtgärder för att kunna konkurrera med de "nya" modellerna. Tänk om alla kunde tillverka så tidlösa bilar att det enda intressanta blir körsträckan. Förlåt alla arbetslösa motorjournalister?

#7 • Uppdaterat: 2010-12-08 17:22
otto2 (ej verifierad)

Passaten är rena narkotika, äger man den en gång, äger man den livet ut. problemt är inte passaten, problemet är den som reperar passaten

#8 • Uppdaterat: 2010-12-08 18:34
Pender

Även om man räknar in att A4 är dryga 6 cm kortare (lika bred), så tycker jag den är förmånligast prissatt. För kunden alltså. Tycker VW håller sej alltför nära premiumpris. (Men eftersom Passat säljer bra, så gör ju VW rätt. Så länge kunderna betalar, så är ju priset rätt.)

#9 • Uppdaterat: 2010-12-08 19:36
Peugo (ej verifierad)

Bara VAG slutar med att försöka få biltillverkningen billigare och satsar mera på att få bilarna pålitliga igen. Börjar se lite för dåligt ut i dagen läge med alla problem och tyvärr är det inte frågan om små och billiga att lösa typ av problem. Försäljningen har det såklart ingen inverkan på, VAG kommer i framtiden också att säljas som aldrig förr men jag kommer nog att vara på min vakt vid nästa bilbyte.

#a • Uppdaterat: 2010-12-08 20:29
Ola L (ej verifierad)

Heja Euro-NCAP. Visst är det en ansiktslyftning, det är ett skämt att säga annat. Det finns flera exempel på andra bilar vars ansiktslyftningar inneburit större förändringar än "nya Passat", både interiört och exteriört.

Men det gör den inte till en sämre bil, med eller utan facelift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.