I undersökningen som omfattar 3 500 svarande uppger mer än var tredje cyklist, 36 procent, att de aldrig eller bara ibland använder cykellyse i mörkret. Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare vid If, tycker att resultatet är dåligt.
– Ett lyse är ofta avgörande för om andra trafikanter ska se cyklisten. Utan lyse och reflex har en bil bara 20 - 30 meter att bromsa på. Det säger sig självt att dessa cyklister utsätter sig för stor fara, säger Iréne Isaksson-Hellman.
Sämst på att tända lyset är unga cyklister i åldersgruppen 18-29 år, där 61 procent av de tillfrågade uppger att de aldrig eller bara då och då slår på lyset.
– Det verkar finnas en tro på odödlighet bland unga cyklister. Med åren kommer antagligen en större medvetenhet om risker och hur andra trafikanter reagerar. Ett lyse både fram och bak på cykeln är en billig och praktisk livförsäkring, fortsätter Iréne Isaksson Hellman.
Under årets första nio månader, från januari till och med september, omkom 23 cyklister i trafiken, vilket kan jämföras med 17 döda under motsvarande period i fjol.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
23 är stadens distrikt till antalet. Fram till mitten av 1800-talet bestod Wien bara av det som i dag är första distriktet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag önskar att jag kunde säga att jag är överraskad! Men nej......
Ja det finns de som inte är rädda om livet. Glöm inte att det är böter på att cykla utan fungerande lyse. Men en del cyklister kanske inte bryr sig.
Och dessa ska vi ge företräde, kan bli rena spökjakten!
Det fullständigt vansinnigt att cykla utan lyse!
En cyklist är smal och hög och syns därmed dåligt. De behöver vingel- och väjningsutrymme så man vet aldrig riktigt var man har dem - i synnerhet inte när det är mörkt.
De verkar som att de flesta (men inte alla!) tror att det är helt fritt att cykla på gång- och cykelbanor utan lyse. Ja, risken att bötfällas är rimligen liten, men som fotgängare blir man överraskad när de dyker upp ur skuggan mellan väglyktorna. De själva kanske tror att de har full kontroll, men om fotgängaren väjer för en vattenpöl så är det kört. Påkört.
Inget lyse på cykeln och inte alltid reflexer heller och oftast mörkklädda. Man ser dem knappt nu när det mörknar innan man kör hem från jobbet.
De måste ha någon dödslängtan verkar det som.
Cyklar själv varje dag, och bland som har lyse finns en stor del som använder lampor som inte ger så mycket ljus. Det hjälper inte mycket heller.
Inget lyse, inga reflexer och mörkklädda ... Och mitt i allt detta vill en cykelutredare att cyklister skall få cykla mot enkelriktat - plus att bilisterna skall lämna företräde! Någon mer än jag som sitter och småkokar?
Hade det funnits "gilla" på en kommentar hade du fått det, KaptenOberkommando.
Jo, jag småkokar också!
En reaktionssträcka på 3-4 meter (30 km/h) en svartklädd cyklist utan lyse och reflex är ca 10-15 meter framför bilen, OM inga gatulampor lyser i närheten och stjäl all mörkerseende.
alltså har man ca 6-16 meter på sig att tvärbromsa, sen var det där med att bedöma, vilket tar ca hälften, drygt 8 meter.
MAO så finns det en chans att du redan har kört på cyklisten om den var 10 m framför bilen och du körde 30 km/h.
Vems fel?
Det naturliga urvalet skulle man kunna tänka sig. Enda felet i resonemanget är att dessa individer hunnit föröka sig...
Låt polisen behålla böterna, men låt dem bevisa att boten är korrekt genom videoinspelning. Det finns små bärbara kameror idag som inte är särskilt besvärliga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.