Kinesiska Nio planerar att öppna en europeisk fabrik i Ungern – men inte för bilar, utan för att bygga märkets egna batteribytesstationer.
Nio har storsatsat på batteribyte där elbilsägarna åker in till en särskild station för att byta ut batteriet ”i farten” istället för att enbart erbjuda snabbladdning. Du kan läsa mer om hur stationerna fungerar i vårt reportage.
Den nuvarande planen är att öppna 4 000 batteribytesstationer i hela världen varav 1 000 hamnar utanför Kina. Nio ska samarbeta med Shell för att utöka nätverket.
Vid sidan av batteribytesstationerna finns uppgifter om att Nio utvecklar nya elbilsmodeller som ska kosta mellan 150 000 och 300 000 kronor i Kina. Budgetelbilarna får ett eget märke som ska drivas separat från Nio.
Kommentarer till artikeln (15)
- 8 augusti 2022 Pi, jag tolkade ditt inlägg…
- 7 augusti 2022 Mäkinen - tolka mig inte så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.