Den senaste tiden har laddhybrider fått en hel del kritik, bland annat från organisationen Transport & Environment som ifrågasätter klimatnyttan.
Vissa bilister struntar helt enkelt i att ladda och då är laddhybriden bara en tyngre förbränningsbil med mer komplicerad teknik, enligt kritikerna.
Men Mercedes, som storsatsat på laddhybrider med bensin- och dieselmotorer de senaste åren, går nu ut i ett försvarstal. Enligt Ola Källenius, chef för Daimlerkoncernen, har nya laddhybrider betydligt längre elräckvidd än äldre modeller vilket gör det enklare att köra utan lokala koldioxidutsläpp.
– Vi är nu inne på tredje generationen men mycket av diskussionen om dem baseras fortfarande på data från första generationen där batterierna var mindre och räckvidden kortare, säger han i en intervju med Automotive News.
”Många kunder kan köra till och från jobbet en hel vecka i eldrivet läge”
Han säger också att EU kommer övervaka hur hög laddhybridförarnas förbrukning blir. Det ligger därmed i biltillverkarnas intresse att få förarna att pressa ned förbrukningen.
– Många kunder kan köra till och från jobbet en hel vecka i eldrivet läge.
Läs också: Stöd för laddhybrider kallas för ”historiskt misstag”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.